احکام روزه برای دختران و پسران نوجوانان و تازه به سن تکلیف رسیده

Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام روزه, پرسش و پاسخ Tags: , , Comments: 0 0 Post Date: ژوئن 14, 2015

احکام روزه برای دختران و پسران نوجوانان و تازه به سن تکلیف رسیده

دختری که به سن تکلیف رسیده، ولی به علت ضعف جسمانی توانایی روزه گرفتن ندارد، و بعد از ماه مبارک رمضان هم نمی‏تواند قضای آن را به جا آورد تا اینکه ماه رمضان سال بعد فرا می‏رسد، چه حکمی دارد؟ 

 

 

آیت الله خامنه ای: افطار روزه به مجرد ضعف جايز نيست، ولى اگر روزه گرفتن براى ايشان ضرر داشته باشد يا تحمل آن همراه با مشقت زياد باشد، افطار براى او جايز است و قضاى روزه‌‌‏هايى که از ماه رمضان افطار کرده، بر او واجب است.

 

آیت الله مکارم شیرازی: دختران با تمام شدن نُه سال قمري بالغ مي شوند، ولي چنانچه قادر بر انجام برخي از تکاليف مثل روزه نباشند، انجام آن براي آنها واجب نيست. و اگر تا ماه رمضان سال بعد قادر بر قضاي آن هم نباشند، قضا نيز ندارد، ولي براي هر روز بايد فقيري را سير کنند.
آیت الله سیستانی: ضعف به تنهايى مجوز روزه خوارى نيست هرچند شديد باشد ، مگر اين كه موجب مشقت (سختی زیاد که عادتا قابل تحمل نیست) باشد كه در اين صورت خوردن یا آشامیدن (فقط) به مقدار ضرورت جايز است ولی به احتیاط واجب بقیه روز را امساک نماید و بايد بعد از ماه مبارک رمضان قضا نمايد و کفاره بر او واجب نیست.

 

آیت الله وحید خراسانی:‌ ضعف حتی اگر مفرط باشد مجوّز افطار ماه مبارک رمضان نیست حتی در دخترانی که تازه به سن بلوغ رسیده اند مگر اینکه حرجی(ضعف به قدرى باشد كه براى روزه دار عرفاً قابل تحمّل نباشد ) باشد که در این صورت افطار جایز است ولی قضاء آن واجب است و در فرض سئوال باید با نیت روزه وارد صبح شود و جایز نیست بدون نیت روزه وارد صبح شود حتی اگر احتمال می دهد که در بین روز ضعف مفرط حرجی برای او پیش آید و اگر بدون نیت روزه وارد صبح شود و افطار کند قضاء و کفاره بر او واجب است و معصیت کار است .

 

استفتاء‌ از سایت مراجع

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *