استفاده از بخور و قطره در بینی و چشم در حال روزه

Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام روزه, پرسش و پاسخ Tags: , , Comments: 0 0 Post Date: ژوئن 8, 2015

استفاده از بخور و قطره در بینی و چشم در حال روزه

* الف. بخور دادن برای روزه دار چه حکمی دارد؟

* ب. داخل کردن قطره در بینی برای روزه دار چه حکمی دارد؟

ـ حضرت امام خمینی(ره) و حضرت آیةالله خامنه ای؛ الف. در صورتی که بخار به صورت آب در دهان درآید و آن را فرو دهد، روزه را باطل می کند.

ب. مکروه است و در صورتی که به حلق برسد، موجب بطلان روزه می شود.

ـ حضرت آیةالله بهجت؛ الف. در صورتی که بخار غلیظ نباشد، مبطل روزه نیست. احتیاط مستحب اجتناب است.

ب. مکروه است و در صورتی که به حلق برسد، موجب بطلان روزه می شود.

ـ حضرت آیةالله تبریزی(ره)؛ الف. احتیاط واجب آن است که روزه دار بخار غلیظ را به حلق نرساند.

ب. اگر نداند که به حلق می رسد، مکروه است؛ و اگر بداند به حلق می رسد، جایز نیست.

ـ حضرت آیةالله سیستانى؛ الف. در صورتی که بخار در دهان به صورت آب درآید و داخل حلق شود و عرفاً صدق شرب کند، مبطل است؛ والا بنا بر احتیاط مستحب مبطل است.

ب. اگر نداند که به حلق می رسد، مکروه است؛ و اگر بداند به حلق می رسد، جایز نیست.

ـ حضرت آیةالله شبیری زنجانى؛ الف. اگر اطمینان داشته که به حلق نمی رسد، روزه اش صحیح است و اگر احتمال عقلایی می داده که به حلق می رسد، بنا بر احتیاط مستحب آن روزه باطل می شود.

ب. اگر نداند که بلعیده می شود، مکروه است و اگر بداند بلعیده می شود، جایز نیست.

ـ حضرت آیةالله صافی گلپایگانى؛ الف. اگر مواظبت نکند و غبار یا بخار … داخل حلق شود، چنانچه اطمینان داشته که به حلق نمی رسد، روزه اش صحیح است.

ب. مکروه است خصوصاً با علم به رسیدن به حلق و اگر به حلق برسد، روزه باطل می شود.

ـ حضرت آیةالله فاضل لنکرانی(ره)؛ الف. بنا بر احتیاط واجب بخار غلیظ مبطل روزه است (مقصود بخاری است که مانند دود است و از نزدیک دیده می شود و مشتمل بر ذرّات آب است، مانند بخار سماور در حال جوش و امثال آن، و اما بخار داخل حمام معمولی مانعی ندارد.

ب. اگر نداند به حلق می رسد، مکروه است و اگر بداند به حلق می رسد، جایز نیست.

ـ حضرت آیةالله مکارم شیرازى؛ الف. بنابر احتیاط واجب اگر بخار غلیظ را به حلق برساند، روزه باطل می شود. ب. اگر نمی داند به حلق می رسد، مکروه است؛ و در صورتی که می داند به حلق می رسد، جایز نیست.

ـ حضرت آیةالله نوری همدانى؛ الف. بنابر احتیاط واجب بخار غلیظ مبطل است. ب. در صورتی که علم ندارد به حلق می رسد، مکروه است و اگر می داند به حلق می رسد، جایز نیست.

ـ حضرت آیةالله وحید خراسانى؛ الف. احتیاط واجب آن است که روزه دار بخار غلیظ را به حلق نرساند. ب. انفیه کشیدن اگر نداند که به حلق می رسد، مکروه است و اگر بداند به حلق می رسد، جایز نیست.

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *