اضافه كردن ركن توسط امام جماعت و تكليف مأمومين

Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام نماز, پرسش و پاسخ Tags: , , Comments: 0 0 Post Date: ژانویه 2, 2016

اضافه كردن ركن توسط امام جماعت و تكليف مأمومين

سؤال :

 

 

امام جماعت در رکعت دوم قنوت را فراموش کرد و به رکوع رفت يكى از مامومين ذکر قنوت را بلند گفت امام جماعت از رکوع بلند شد و قنوت کرد و دوباره به رکوع رفت نمازمون درسته؟ نماز امام جماعت چي ؟

 

پاسخ :

 

آيت الله خامنه اى : نماز امام صحيح نيست ولى نماز مأمومين به صورت فرادا مى‌شود، ولى اگر با علم به صحت، نماز را خوانده‌اند، مانعى ندارد و ضررى به صحّت نماز مأمومين وارد نيست.

 

آيت الله وحيد خراسانى : در فرض سوال زیادی رکوع موجب بطلان نماز است.

 

آيت الله سيستانى : نماز امام باطل است ونماز مامومين صحيح است.

 

آيت الله فاضل لنكرانى : اگر نماز گزار قنوت را فراموش كند در صورتی که پيش از آن‏كه به اندازه ركوع خم شود يادش بيايد مستحبّ است بايستد و قنوت را  بخواند وبعد به رکوع برود و اگر بعد از رفتن به رکوع يادش بيايد مستحبّ است بعد از ركوع یادش بیاید بعد از رکوع  مستحب ایستد بایستد و قنوت را به نیت قضا بخواند و بعد از قنوت به سجده برود و دوباره رکوع  انجام ندهد.

بنابراین؛ اگر امام جماعت پیش از رسیدن به رکوع  متوجه شده و برگشته و بعد از قنوت دوباره به رکوع رفته نماز صحیح است. اما اگر بعد از رفتن  به رکوع برگشته باشد و بعد از قنوت دوباره رکوع کرده باشد برای زیاد شدن رکن نماز(رکوع) نمازامام  باطل است و جماعت باطل می شود و مامومین به نیت فرادی نماز را ادامه دهند؛ اگر مامومین نمی دانسته و به جماعت ادامه داده اند نماز مامومین صحیح است.

 

 

——————————————

استفتاء از سايت مراجع عظام

 

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *