اقتدا به امام جماعت و نرسيدن به ركوع

Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام نماز, پرسش و پاسخ Tags: , , Comments: 0 0 Post Date: ژانویه 3, 2016

اقتدا به امام جماعت و نرسيدن به ركوع

سؤال :

 

 

اگر با تاخیر به نماز جماعت برسیم و نیت کنیم و امام در رکوع باشد ولی وقتی دستمون به زانو برسه امام جماعت از رکوع بلند شود و به رکوع امام نرسیم حكم نمازمان چه خواهد بود ؟

 

پاسخ :

 

 

آيت الله خامنه اى : اگر در حال رفتن به رکوع، امام جماعت از رکوع بلند شود، نمازش باطل است.

 

 

آيت الله شبيرى زنجانى : بنابر احتياط نمازش با طل مى‌شود. در اين صورت بنابر احتياط مستحب ابتدا نماز را تمام كند و سپس دوباره بخواند.

 

آيت الله وحيد خراسانى : اگر موقعى كه امام در ركوع است اقتدا كند و به ركوع امام برسد ، اگر چه ذكر امام تمام شده باشد نماز و جماعتش صحيح است ، و يك ركعت حساب مى شود ، امّا اگر به مقدار ركوع خم شود و به ركوع امام نرسد ، نمازش باطل است.

 اگر موقعى كه امام در ركوع است اقتدا كند و به مقدار ركوع خم شود و شكّ كند كه به ركوع امام رسيده يا نه ، نمازش باطل است.

 اگر موقعى كه امام در ركوع است اقتدا كند ، و پيش از آن كه به اندازه ركوع خم شود امام سر از ركوع بردارد ، بايد با امام به سجده برود و ركعت بعد امام را ركعت اوّل خود قرار دهد ، و بنابر احتياط واجب بعد از متابعت امام بايستد ، و تكبير را به قصد قربت مطلقه ـ اعمّ از تكبيرة الاحرام و ذكر ـ بگويد.

 

آيت الله فاضل لنكرانى : اگر به مقدار برای رکوع خم شوید که دست به زانو برسد، بعد ازآن امام از رکوع سر بلندکند نماز جماعت صحیح است. اگر به مقدار رکوع خم شود ولی رکوع امام را درک نکند یا شک کند که رکوع امام را درک کرد یانه، نماز جماعتش باطل است و نماز او به صورت فرادا صحيح است لذا آن را ركوع ركعت اول حساب كند و نماز خود را ادامه دهد هرچند احتياط مستحب اعاده اين نماز است.

 

——————————————-

استفتاء از سايت مراجع عظام

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *