بخشی از آثار سوء عدم پرداخت خمس

Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام خمس, پرسش و پاسخ Tags: Comments: 0 0 Post Date: اکتبر 5, 2015

بخشی از آثار سوء عدم پرداخت خمس

_ تصرف در اموالی که خمس به آن تعلق گرفته و پرداخت نشده حکم غصب را دارد ( یعنی حرام است و موجب ضمان می شود) مگر آن که با اجازه ی ولی امر خمس یا وکیل او باشد، بنابراین:

 1 . مکلف تا خمس مالش را نداده نمی تواند در آن تصرف کند و اگر در آن قبل از پرداخت خمس تصرف کند مقدار خمس آن را ضامن است، و چنانچه با عین مال غیر مخمس، کالا یا زمین و یا مانند آنها بخرد، معامله در مقدار خمس فضولی است و موقوف بر اجازه ی ولی خمس یا وکیل او است که پس از اجازه، باید خمس آن کالا یا زمین را یه قیمت فعلی حساب نماید و آن را بپردازد.

 ( اجوبة الاستفتاءات، س 937 و 976 و 984)

 2 . اگر با افرادی که پابند به خمس نیستند معامله کند یا نزد آنها برود از غذای آنها بخورد و دراموالشان تصرف نماید، در صورتی که یقین به وجود خمس در اموالی داشته باشد که از طریقخرید و فروش از آنان گرفته است و یا هنگام رفتن نزد آنان مصرف می کند، معامله در مقدار خمسموجود در اموالی که از طریق خرید و فروش از آنان می گیرد فضولی است و احتیاج به اجازه ی ولیامر خمس یا وکیل او دارد و تصرف در اموال ایشان برای وی جایز نیست مگر این که ترکمعاشرت و خودداری از خوردن غذای آنان و تصرف در اموالشان برای وی حرجی باشد که در این صورت، تصرف جایز است ولی ضامن خمس اموالی که در آنها تصرف می کند خواهد بود.

 ( اجوبة الاستفتاءات، س 931)

 3 . اگر بداند مالی را که شخص می خواهد به مسجد ببخشد متعلَّق خمس بوده و پرداخت نشده، گرفتن آن جایز نیست و در صورت دریافت آن، باید نسبت به خمس آن به ولی امر خمس یا وکیل او مراجعه کند.

( اجوبة الاستفتاءات، س 932)

 4 . شراکت با شخصی که به سرمایه اش خمس تعلق گرفته ولی آن را نپرداخته است، به مقدار خمسمال او فضولی است که باید نسبت به آن به ولی امر خمس یا وکیل او مراجعه شود.

 ( اجوبة الاستفتاءات، س 940)

 5 . اگر میت وصیت کند که مقداری از دارایی او به عنوان خمس پرداخت شود یا ورثه یقین پیدا کنندکه وی مقداری خمس بدهکار است تا وصیت میت و یا خمسی را که بر عهده دارد از ماترک او ادا نکنند نمی توانند در ترک هی او تصرف نمایند، وو تصرفات آنان قبل از عمل به وصیت وی یاپرداخت دین او نسبت به مقدار وصیت یا دین در حکم غصب است و نسبت به تصرفات قبلی نیزضامن هستند.

( اجوبة الاستفتاءات، س 864)

 6 . عبادت با اموالی که خمس آن پرداخت نشده باطل است، بنابراین اگر شخصی مدتی بر سجاده یا لباسی به آن خمس تعلق گرفته نماز بخواند نمازهایی که تا به حال در آن خوانده باطل است، مگر این که جهل تعلق خمس به آن مال و یا به حکم تصرف در آن داشته باشد.

( اجوبة الاستفتاءات، س 373)

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *