بقا بر جنابت به صورت عمدی در قضا روزه ماه مبارک 

Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام روزه, پرسش و پاسخ Tags: , , Comments: 0 0 Post Date: ژوئن 17, 2015

بقا بر جنابت به صورت عمدی در قضا روزه ماه مبارک 

۱اگر انسان شب جنب بشه و بخواد فرداش روزه قضا بگیره و بخاطر خجالت و … نتونه غسل کنه آیا روزه صحیح است ؟
آیا بقا بر جنابت عمدی در غیر ماه مبارک اشکال دارد ؟
البته در این مورد قبل از اذان تیمم بدل از غسل بکنیم
۲اگر من بعد از اذان صبح بیدار بشم و جنب شده باشم می تونم نیت روزه قضا کنم ؟

آیت الله خامنه ای:‌

ج1) بقاء بر جنابت تا اذان صبح نسبت به قضای روزه ی ماه رمضان موجب بطلان روزه است. اگر وظیفه اش تیمم باشد و قبل از اذان صبح تیمم کند برای روزه کافی است، اما خجالت عذر شرعی برای جواز تیمم محسوب نمی شود.
ج2) اگر جنابت قبل از اذان رخ داده، نمی توانید نیت روزه ی قضا کنید.

 

آیت الله مکارم شیرازی:

1- در صورتی که روزه ماه رمضان یا قضای ماه رمضان باشد روزه باطل است. و شرم و حيا مجوز ترک غسل و اکتفا به تيمم بدل از غسل نمي شود مگر اينکه درحد عسر و حرج باشد. ولي در هر حال، اگر تا قبل از اذان صبح صبر کند و در زماني که وقت براي غسل کردن نيست تيمم بدل از غسل کند روزه اش صحيح است و اگر تا آخر وقت نماز اين مساله ادامه داشت مي تواند با همان تيمم نماز بخواند هر چند کار خلافي انجام داده است.

2- کسی که می خواهد قضای روزه ماه رمضان را بگیرد اگر بعد از اذان صبح بیدار شود و ببیند محتلم شده و بداند پیش از اذان صبح محتلم شده، اگر وقت قضای روزه تنگ نیست بنابر احتیاط واجب روز دیگری را روزه بگیرد، اگر وقت قضای روزه تنگ است مثلًا پنج روز قضا به ذمه دارد و پنج روز هم بیشتر به ماه رمضان باقی نمانده، همان روز را روزه بگیرد و روزه‏اش صحیح است.

 

آیت الله وحید:‌

1-خیر باطل است -بقاء بر جنابت در روزه ی قضاء ماه رمضان چه عمدی وچه غیر عمدی ،موجب بطلان است و تیمم اثری ندارد.

كسى كه مى خواهد قضاى روزه ماه رمضان را بگيرد ، هرگاه تا اذان صبح جنب بماند ، اگر چه از روى عمد نباشد ، روزه او باطل است.

2- كسى كه مى خواهد قضاى روزه ماه رمضان را بگيرد ، اگر بعد از اذان صبح بيدار شود و ببيند محتلم شده و بداند پيش از اذان محتلم شده است ، روزه او بنابر احتياط باطل است ، ولى چنانچه وقت قضاى روزه تا آمدن ماه رمضان ديگر تنگ است ، مثلا پنج روز روزه قضاى ماه رمضان دارد ، و پنج روز هم به ماه رمضان مانده است ، بنابر احتياط واجب آن روز را روزه بگيرد و بعد از ماه رمضان هم روز ديگرى را روزه بگيرد.

اگر در روزه واجبى غير قضاى روزه ماه رمضان ، از روزه هايى كه مثل روزه كفّاره وقت معيّنى ندارد ، عمداً تا اذان صبح جنب بماند ، روزه اش صحيح است ، و احتياط مستحبّ آن است كه غير از آن روز ، روز ديگرى را روزه بگيرد.

 

آیت الله شبیری:‌ بقاء بر جنابت در روزه قضا اگر وقتش وسعت داشته باشد مبطل روزه است و اگر وقت قضای روزه ماه رمضان تنگ شده و تا اذان صبح جنب بماند، بنابر احتیاط واجب روزه آن روز را بگیرد و عوض آن را هم بجا آورد ولی اگر در این فرض در تنگی وقت تیمم کند روزه اش صحیح است همچنین است در این فرض اگر غسل کردن برایش حرجی باشد و بجای آن تیمم کند هرجند وقت برای غسل تنگ نشده باشد

بقاء بر چنابت در غیر روزه قضا از روزه های واجب دیگر و روزه مستحب مانع صحت روزه نیست.

 

آیت الله سیستانی:

1-   اگر غسل نکند نمیتواند روزه قضا بگیرد حتی با تیمم در ضیق وقت

2-   میتوانید

 

آیت الله فاضل:

1- اگر قبل از اذان صبح جنب شود و تا اذان صبح غسل نکند، نمی تواند روزه قضای ماه رمضان را بگیردو روزه آن روز باطل است و بقاء برجنابت عمدا یا سهوا برای روزه قضا مبطل روزه است. خجالت عذر شرعی نیست اگر روزه می گیرد باید غسل کند، لیکن اگر قبل از اذان صبح جنب شود و در تنگی وقت که فرصت غسل نیست وقبل از اذان صبح بدل ازغسل تیمم کند و بعد غسل کند روزه قضای آن روز صحیح است.
2. اگر قبل از اذان صبح جنب شده باشد و بعد از اذان صبح بیدار شود و بداند که قبل از اذان صبح جنب شده در این صورت چنانچه وقت قضاى روزه تنگ است مثلاً پنج روز روزه قضاى رمضان دارد و پنج روز هم به رمضان مانده است، احتياط واجب آن است كه هم آن روز را روزه بگيرد هم عوض آن را بعد از رمضان روزه بگیرد و اگر وقت قضاى روزه تنگ نيست بايد روز ديگرى روزه بگيرد.

 

————–

استفتاء‌از سایت مراجع عظام

 

**سایت اسک احکام —–  رسانه تخصصی فقه و احکام       www.askahkam.ir

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *