بلند كردن صدا در نماز براى فهماندن

Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام نماز, پرسش و پاسخ Tags: , Comments: One Comment 0 Post Date: ژانویه 16, 2016

بلند كردن صدا در نماز براى فهماندن

امام خمینی  (ره‌) و آیت الله خامنه ای:  اگر کلمه ای را به قصد ذکر بگوید مثلاً به قصد ذکربگوید: «الله اکبر» و در موقع گفتن آن، صدا را بلند کند که چیزی را به دیگری بفهماند اشکّال ندارد ولی چنانچه به قصد این که چیزی به کسی بفهماند بگوید، اگر چه قصد ذکر هم داشته باشد، نماز باطل می شود.

 

 

آیات عظام خوئی، تبریزی،زنجانی، مظاهری: اگر به قصد این که چیزی به کسی بفهماند کلمه ای را به قصد ذکر بگوید اشکّال ندارد.

 

 

آیت الله سیستانی: اگر کلمه ای را به قصد ذکر بگوید هرچند بداند که این کار سبب می شود که کسی متوجّه مطلبی شود اشکّال ندارد ولی اگر اصلاً قصد ذکر نکند یا قصد هر دو امر را بکند به نحوی که لفظ را در هر دو معنی به کار برده باشد، نمازش باطل می شود و امّا اگر قصد ذکر کند و انگیزه اش در گفتن ذکر، متوجّه کردن غیر باشد، نمازش صحیح است.

 

 

آیت الله صافی: بلکه چنانچه برای اینکه چیزی را به کسی بفهماند ، به قصد ذکر آن را بگوید، نماز باطل نمی شود.

 

 

آیت الله وحید: به قصد ذکر و فهماندن با هم بگوید نماز باطل می شود مگر اینکه جاهل قاصر و در غیر تکبیرة الاحرام باشد و اگر به قصد ذکر بگوید و اما آنچه او را بر این قصد وادار کرده ، فهماندن چیزی به غیر باشد نماز باطل نمی شود.

 

 

آیت الله مکارم: مسأله- ذکر خدا، قرائت قرآن و دعا، در هر جای نماز جایز است، اگر جمله ای را مانند الله اکبر به قصد ذکر خدا بگوید، اما در موقع گفتن، صدا را بلند کند که چیزی را به دیگری بفهماند اشکّال ندارد، ولی دعا و ذکر به زبانهای غیر عربی اشکّال دارد.

 

به اشتراک گذاری پست

(1) دیدگاه

  • عابدين پاسخ

    سلام ميخواستم اجازه براي استفاده از تصاوير براي ارسال به گروه بگيرم

    فوریه 7, 2016 در 7:52 ق.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *