تفاوت هاى زن و مرد در وضو

Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام وضو, پرسش و پاسخ Tags: , Comments: 0 0 Post Date: اکتبر 10, 2015

تفاوت هاى زن و مرد در وضو

  1. در واجباتِ وضو، بين زن و مرد فرقى نيست؛ اما در مستحباتِ وضو در يك مورد فرق است، و آن عبارت است از: شستن دست‏ ها كه بر مردها مستحب است آبِ شستن اوّل را در دست‏ ها از پشت دست بريزند و آبِ شستن دوم را از داخل دست اما زن‏ها به عكس اين عمل كنند؛ يعنى آبِ شستن اوّل را از داخل ريخته و آبِ شستن دوم را از پشت دست بريزند.(1)

  2. اگر زن بخواهد در جايى كه نامحرم او را مى‏بيند وضو بگيرد، اگر مكانش منحصر نباشد همه فقها فرموده‏اند: معصيت كرده‏ است ولى وضويش صحيح است؛ و اما اگر مكانش منحصر باشد، حضرت آيه ‏الله خوئى(ره) و حضرت آيه ‏الله سيستانى فرموده‏اند: وظيفه ‏اش تيمم است و بقيه فقها وضو را صحيح مى‏دانند (با اين‏كه معصيت كرده ‏است).(2)

  3. چيزهايى كه وضو را باطل مى‏كند براى مردها شش چيز و براى زن‏ها هفت چيز است و آنها عبارتند از: بول؛ غائط؛ بادِ معده و روده كه از مخرجِ غائط خارج شود؛ خوابى كه بواسطه آن چشم نبيند و گوش نشنود؛ ولى اگر چشم نبيند و گوش بشنود، وضو باطل نمى‏شود؛ چيزهايى كه عقل را از بين مى‏برد، مانند ديوانگى، مستى و بيهوشى؛ كارى كه براى آن بايد غسل كرد، مانند جنابت و استحاضه زنان.(3)

يادسپارى‏

حضرت آيه‏ الله خوئى (ره) و حضرت آيه‏ الله سيستانى مسّ ميّت را باطل كننده وضو نمى‏دانند و بقيه فقها باطل كننده مى‏دانند.(4)

پى‏ نوشت‏ ها:

1-العروه‏ الوثقى، ج‏1، فى مستحبات الوضؤ «العاشر».

2- العروه ‏الوثقى، ج‏1، فى شرايط الوضؤ، مسأله 30.

3- توضيح المسائل مراجع، مسأله 323.

4- العروه ‏الوثقى، ج‏1، فى غسل مس الميت، مسأله 14 ؛ توضيح المسائل مراجع، مسأله 323.

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *