تيمم بر سنگ مرمر

Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام نماز, پرسش و پاسخ Tags: , , Comments: 0 0 Post Date: می 14, 2016

تيمم بر سنگ مرمر

سؤال :

آیا باوجود خاک ،تیمم بر سنگ مرمر اشکال دارد ؟

 

 

پاسخ :

آیت الله خامنه ای: اشکال ندارد.

 

 

آیت الله مکارم شیرازی : تیمّم بر سنگ آهک و سنگ گچ و سنگ مرمر و سنگ سیاه و مانند آن جایز است.

 

 

آیت الله وحید خراسانی : تيمّم به خاك و ريگ و كلوخ و سنگ و هر چه در عرف او را از اجزاى زمين مى دانند صحيح است ، ولى احتياط مستحبّ آن است كه اگر خاك ممكن باشد به چيز ديگر تيمّم نكند ، و اگر خاك نباشد با ريگ يا كلوخ و چنانچه ريگ و كلوخ هم نباشد با سنگ تيمّم نمايد.

ـ   تيمّم بر سنگ گچ و سنگ آهك صحيح است ، و بنابر احتياط مستحبّ در حال اختيار به گچ و آهك پخته و آجر پخته تيمّم ننمايد ، و امّا بر مثل سنگ فيروزه و عقيق و مانند اينها تيمّم جايز نيست.

ـ   اگر خاك و ريگ و كلوخ و سنگ حتّى سنگ گچ و سنگ آهك پيدا نشود ، بايد به گرد و غبارى كه در فرش و لباس و مانند اينها است تيمّم نمايد ، و چنانچه گرد هم پيدا نشود بايد به گل تيمّم كند ، و اگر گل هم پيدا نشود احتياط مستحبّ آن است كه نماز را بدون تيمّم بخواند ولى واجب است بعد قضاى آن را به جا آورد.

ـ   اگر بتواند با تكاندن فرش و مانند آن ، خاك تهيّه كند ، تيمّم به گرد باطل است ، و اگر بتواند گل را خشك كند و از آن خاك تهيّه نمايد ، تيمّم به گل باطل است.

ـ   بنابر احتياط واجب چيزى كه بر آن تيمّم مى كند ، در صورت امكان بايد گردى داشته باشد كه بدست بماند و بعد از زدن دست بر آن ، مستحبّ است دست را بتكاند.

 

 

آیت الله فاضل لنکرانی : با وجود خاک تیمم برسنگ مرمر اشکال ندارد ولی بهترا ست با خاک تیمم کند.

 

 

آیت الله سیستانی : اگر مقدار کمی غبار بر روی مرمر باشد به نحوی که به دست بچسبد تیمم بر آن صحیح است.( مستحب است که خاک را بر گزینید )

 

 

——————————–

استفتاء از سايت مراجع عظام

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *