خمس ارث و ترقى قيمت ارث

Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام خمس, پرسش و پاسخ Tags: , Comments: 0 0 Post Date: اکتبر 6, 2015

خمس ارث و ترقى قيمت ارث

سؤال :

آيا زمینی که به ارث می رسد خمس دارد؟ حتی زمانی که زمین را بفروشیم درصورتی که قیمت زمان ارث رسیدن کمتر از قیمت زمان فروش باشد؟

پاسخ : 

حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی): ارث خمس ندارد حتى اگر ترقى قيمت پيدا کرده باشد مگر اينکه آن را سرمايه قرار داده باشد که ارتقاع قيمت سوقيه‌اش پس از فروش بنا بر احتياط واجب مشمول خمس مى‌شود.

 

حضرت آیت الله سیستانی (مدظله العالی): ارث خمس ندارد ، بله اگر برای ارتفاع قیمت آن را نگه داشته باشد خمس ارتفاع قیمت را باید بدهد

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی (مدظله العالی): مال الارث خمس ندارد، هر چند سالها بماند و هزینه نگردد. ولى چنانچه ترقّى قیمت پیدا کند و قبل از سال خمسى هزینه نگردد، ترقّى قیمت آن خمس دارد.

 

حضرت آیت وحید خراسانی  (مدظله العالی): ارثى كه به انسان مى رسد خمس ندارد حتی اگر افزایش قیمت پیدا کند ، ولى اگر مثلا با كسى خويشاوندى داشته و گمان ارث بردن از او نداشته ، بايد خمس آن ارث را در صورتى كه از مخارج سالش زياد بيايد بدهد.

ـ   اگر مالى از كسى كه معتقد به خمس است به ارث به او برسد و بداند كسى كه اين مال از او به ارث رسيده خمس آن را نداده ، بايد خمس آن مال را با اذن حاكم شرع بدهد ، و اگر در خود آن مال خمس نباشد و وارث بداند كسى كه مال از او به ارث رسيده خمس بدهكار است ، آن خمس مانند بقيّه ديون به آن مال تعلّق مى گيرد ، و تا ادا نشده حقّ تصرّف در آن مال را ندارد ، و در صورتى كه بخواهد خمس را از آن مال بردارد ، بايد از حاكم شرع اذن بگيرد.

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *