خمس قرض و وام پس انداز شده
اگر وامی (قرضی) بگیرد و آن را پس انداز نماید دو حالت دارد:
حالت اول: برای مؤونه زندگی به آن نیاز ندارد به مقداری که اقساط آن پرداخت شده، خمس تعلّق میگیرد. (اتفاقی)
حالت دوم: جهت تأمین مؤونه متناسب با شأن عرفی زندگی خود به آن نیاز دارد سه قول است:
قول اول: خمس ندارد. (آیات عظام بهجت، زنجانی و فاضل)
قول دوم: اگر جهت تهیه منزل پس انداز کرده خمس ندارد. (آیات عظام صافی و گلپایگانی)
قول سوم: به مقداری که اقساط آن پرداخت شده خمس آن واجب است. (امام و بقیه مراجع عظام)
تذکر: نظر آیت الله خامنه ای همین قول سوم است ولی یک استثناء دارد و آن عبارت است از آنجایی که پس از سال خمسی در آستانه مصرف باشد و چند روز بعد در مؤونه هزینه کند که در این صورت خمس ندارد.
دیدگاهتان را بنویسید