خمس ندادن سرمايه و تكليف سود سال جديد

Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام خمس, پرسش و پاسخ Tags: , , Comments: 0 0 Post Date: دسامبر 5, 2015

خمس ندادن سرمايه و تكليف سود سال جديد

سؤال :

 

اگر بعد از محاسبه و پرداخت خمس در موقع سال خمسى متوجه بشويم که مقدارى از سود سرمايه اى که با آن کار مى کنيم را پرداخت نکرده ايم و با آن سرمايه هم کار کرده باشيم و سود هم کسب کرده باشيم از لحاظ شرعى سود قبلى که پرداخت نشده و همچنين سودى که در سال جديد به دست آمده چه حكمى دارد ؟
مثلا سرمايه اى که با آن کار مي کنيم 100 هزار تومان است, خمس10 هزار تومان سود ,که مربوط به سال گذشته است را پرداخت نکرده ام و در سال جديد هم 50 هزار تومان تا الان سود حاصل شده(اوائل سال خمسى جديد هستم).آيا 50 هزار تومان سود سال جديد حلال است و فقط خمس 10 هزار تومان سال قبل بايد پرداخت بشه؟

پاسخ :

آيت الله سيستانى : اولین روز کار سر سال مالی شما است ودر همان روز از سال بعد باید خمس باقی مانده درآمد را بدهید اگر ندادید ومصرف کردید به ذمه شما منتقل می شود.

آيت الله فاضل لنكرانى : اگر مقدار از سرمایه متعلق خمس باشد و خمس آن داده نشده باشد؛ یک پنجم در آمد آن را مالک نمی شوید مگر آنکه مرجع تقلید یا نماینده او اجازه بدهند. با تلفن (7754555 -0251) بخش وجوهات دفتر قم تماس بگيرید  شما را راهنمايى می کنند.

آيت الله وحيد خراسانى : واجب است خمس سودی را که خمس آن را پرداخت نکرده اید بدهید و اگر با آن سود متعلق خمس که خمس آن داده نشده کار کرده اید و از آن سودی به دست آورده اید باید خمس آن سود را هم بلافاصله بدهید.

 

—————————————-

استفتاء از سايت مراجع عظام

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *