خمس پولى كه براى ثبت نام حج واجب پرداخت مى شود

Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام خمس, پرسش و پاسخ Tags: , Comments: 0 0 Post Date: اکتبر 7, 2015

خمس پولى كه براى ثبت نام حج واجب پرداخت مى شود

سؤال :

آيا به پولى كه براى ثبت نام حج واجب، به حساب ريخته مى‏شود (از درآمد همان سال) و سال هم بر آن مى‏ گذرد، خمس تعلق مى‏ گيرد؟

پاسخ : 

آیت الله خامنه ای: اصل سپرده اگر از درآمد كسب بوده و خمس آن داده نشده، خمس دارد اما سود ‏حاصله اگر پيش از سال عزيمت به سفر حج قابل وصول نبوده، جزو درآمد سال ‏وصول محسوب مى‌شود كه اگر در همان سال، هزينه سفر حج شود، خمس ندارد.

آیت الله مکارم شيرازى: در صورتی که از درآمد بین سال خریده اید خمس ندارد.

آیت الله سیستانی: اصل پول خمس دارد.

آیت الله شبیری: مالی را که برای هزینه سفر حج واجب سپرده گذاری می کند و سود آن، خمس ندارد اما در عمره مفرده خمس آن واجب است مگر نرفتن به عمره موجب هتک حیثیت وی شود و از راهی دیگر مثل قرض کردن هم نتواند آن را در موقع رفتن آن را تهیه کند.

آیت الله وحید خراسانى: پولی که جهت نام نویسی حج یا عمره به بانک یا سازمان حج داده شده، در صورتی که در همان سال خمسی، به حج یا عمره مشرف نشود متعلق خمس است، و اگر سودی به آن مبلغ تعلق بگیرد، سودی که مربوط به همان سال خمسی تشرف به حج و عمره است خمس ندارد، و سودهای سالهای قبل متعلق خمس است. و چون از خود آن مبلغ و سود خمس داده نمی شود، در صورتيكه خمس را از درآمدي بدهد كه خمس آنرا نداده است بايد ربع آنرا بدهد. یعنی مثلاٌ برای یک میلیون تومان مبلغ 250 هزار تومان باید بدهد. اگر خمس را از مالي مي‌پردازد كه مخمس بوده بايد همان مبلغ يك پنجم را بپردازد.

آیت الله فاضل: پولى كه براى حج واجب واريز کرده اید، اگر از درآمد همان سالی بوده که برای حج واجب کرده اید خمس ندارد، لیکن اگر از درامد سال های قبل بوده است و پول متعلق خمس بوده است و برای ثبت نام حج واجب داده اید خمس دارد.هم چنین اگر کسی پول را براى حج مستحبى يا عمره مفرده واريز كرده باشد و در سال بعد به حج بروند بايد خمس آن را بدهند.

 


 

استفتاء از سایت مراجع

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *