خمس پول پس از باز خريد

Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام خمس, پرسش و پاسخ Tags: , , , Comments: 0 0 Post Date: نوامبر 5, 2015

خمس پول پس از باز خريد

سؤال :

آيا مبلغى كه به عنوان سنوات پس از بازنشستگى،‌ باز خريد يا استعفا به كارمند پرداخت مى گردد و بعضا به آن پاداش نيز مى گويند،‌ خمس دارد؟ در صورت تعلق خمس،‌ آيا خمس آن به محض دريافت بايد پرداخت شود يا سر سال خمسي؟

پاسخ :

امام خمینی (ره) : بازنشستگى: چنانچه طبق قرار داد بايد پس از بازنشستگى حقوق را دريافت دارد جزء در آمد سال است و پس از كسر مؤونه سر سال،‌ بايد خمس آن را پرداخت كند.(استفتائات،‌ ج1، ص387،‌ س130)

آيت ا… بهجت : در زائد بر مؤونه ى سال احتياطاً خمس دارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آيت ا… تبريزي : در فرض سؤال چنانچه مبلغ مزبور زائد بر مؤونه بود و سال بر آن گذشت بايد آنرا تخميس كند. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آيت ا… خامنه اى : اگر پاداش باشد، خمس ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آيت ا.. سيستانى : اگر تا سال خمسي بماند و صرف در مخارج زندگى نشود خمس دارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آيت ا… صافى گلپايگانى : مبلغ مذكور ربح سال وصول محسوب است در صورتى كه قبل از گذشت سال صرف مؤونه شود خمس ندارد و اگر سال بگذرد و صرف نشود خمس دارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آيت ا… فاضل لنكرانى : اگر سال بر آن بگذرد و صرف در مؤونه زندگى شما نشود خمس تعلق مى گيرد و الا خمس ندارد و مى توانيد براى اين مال از همان وقتى كه دريافت مى كنيد سال جداگانه قرار دهيد يعني وقتى دريافت مى كنيد بر همان مال اگر سال گذشت و صرف مؤونه نشد خمس دارد و الا خمس ندارد. (استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

آيت ا… مكارم شيرازى : پولى كه بعد از بازنشستگى از دولت دريافت مى كند از درآمد همان سال محسوب مى شود و اگر از مخارج آن سال اضافه باشد خمس دارد. بلى فرقى بين موارد مذكور نمى باشد ولو هديه باشد، اگر از سال خمسي زياد بيايد خمس دارد.(استفتائات، ج1،‌ص93،‌ س309)

آيت ا… نورى همدانى : آنچه بعد از بازنشستگى به صورت ماهيانه مى دهند و همچنين مبلغى كه به عنوان باز خريد يا استعفا مى دهند متعلق خمس است و بايد سر سال خمسى،‌ خمس آن ها را بدهند ولى مبلغى كه بعد از بازنشستگى يك مرتبه مى دهند چون عنوان هبه و بخشش دارد،‌ متعلق خمس نمى باشد.(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات)

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *