رعایت مّد در نماز

رعایت مّد در نماز
Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام نماز, پرسش و پاسخ Tags: , , Comments: 0 0 Post Date: دسامبر 2, 2018

رعایت مّد در نماز

❓آیا رعایت مّد در نماز واجب است؟

➰➰➰➰➰➰

⚠توجه : { حروف مّد : (‌وای)، سبب مّد : همزه و سکون }

◀اگر در دو کلمه باشد : رعایت مدّ به فتوای تمام مراجع واجب نیست.

⏪اگر در یک کلمه باشد :

✳آیت الله خامنه ای : رعایت مدّ واجب نمى‌باشد و به طور کلى ملاک در صحّت قرائت آن است که نزد اهل لسان صحیح باشد و رعایت نکات و محسنات تجویدى و لهجه عربى لازم نیست.

❇آیت الله مکارم شیرازی: لازم نیست آنچه را علمای تجوید برای بهتر خوانی قرآن ذکر کرده اند رعایت کند، بلکه لازم است طوری بخواند که بگویند عربی صحیح است هرچند رعایت دستورات تجوید بهتر است.

✴آیت الله سیستانی : واجب نیست ولی بهتر است مّد دهیم مگر اینکه به کلمه اخلال وارد شود در این صورت باید مّد دهیم مثل : ولا الضّالّین .

🅾آیت الله وحید : اگر سبب مّد سکون بود ، مّد واجب ، و اگر همزه باشد مّد واجب نیست

🔵توضیح : اگر در کلمه اى واو باشد و حرف قبل از واو در آن کلمه پیش داشته باشد ، و حرف بعد از واو در آن کلمه همزه باشد ، مثل کلمه (سُوْء) و همچنین اگر در کلمه اى الف باشد و حرف قبل از الف در آن کلمه زبر داشته باشد و حرف بعد از الف در آن کلمه همزه باشد ، مثل (جآءَ) و نیز اگر در کلمه اى یاء باشد و حرف پیش از یاء در آن کلمه زیر داشته باشد و حرف بعد از یاء در آن کلمه همزه باشد مثل (جِئ) بنابر احتیاط مستحبّ این سه حرف را با مدّ ـ یعنى با کشیدن ـ بخواند.

🔴و اگر بعد از این حروف ـ واو و الف و یاء ـ به جاى همزه حرفى باشد که ساکن است ـ یعنى زیر و زبر و پیش ندارد ـ باید این سه حرف را مدّ بدهد ، مثلا در (وَ لاَ الضَّآلِّینَ) که بعد از الف حرف لام ساکن است ، باید الف آن را با مدّ بخواند ، و چنانچه به دستورى که در این صورت بیان شد رفتار نکند ، نمازش باطل است

🔲آیت الله فاضل لنکرانی : رعایت مد در قرائت نماز واجب نیست ولی بهتر است به مقداری که عرفا گفته شود مد رعایت شده؛ کشیده شود.

🔳آیات عظام بهجت ، صافی : واجب است رعایت شود

✅آیات عظام خوئی ، تبریزی : اگر سبب مد سکون باشد مد واجب و اگر همزه باشد بنابر احتیاط واجب مدّ لازم است.

————-

📙 توضیح المسائل مراجع مسأله ۱۰۰۳ .                                                                                                                                                    ➖➖➖➖➖

#احکام_نماز_قرائت_کشیدن_مد

 

➖➖➖➖ ➖➖➖➖

سایت اسک احکام

مرجع تخصصی احکام

✅ رسانه تخصصی فقه واحکام

📡 http://t.me/ask_ahkam

📡 https://eitaa.com/ask_ahkam

 

 

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *