عدالت امام جماعت بین راهی

Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام نمار جماعت, پرسش و پاسخ Comments: 0 0 Post Date: آگوست 21, 2015

عدالت امام جماعت بین راهی

‌امروز در مسجد امام معمول مسجد نیامدند. یک روحانی ‎از زائران آقا امام رضا توسط یکی از مسئولین مسجد برای امامت نماز جماعت آمد آیا نماز خواندن پشت سر ایشان با توجه به اینکه ایشان را نمی شناختم و تقریبامطمئنم دیگران هم ایشان را نمی شناختند، اگر چه دیگران به ایشان اقتدا کردند ‎صحیح است؟ حتی مسئول مسجد هم بعید است ایشان را شخصا می شناختند.

 

آیت الله مکارم شرازی:

در صورتي که عده اي از مؤمنين ظاهر الصلاح به وي اقتدا کرده باشند، يا در مساجد مهم شهر _که بدون تحقيق با کسي نماز نمي خوانند_ بوده باشد، مي توان به او اقتدا کرد و فضيلت نماز جماعت را درک نمود.

 

آیت الله شبیری زنجانی:‌

در فرض سوال اگر اطمینان به عدالت وی نباشد اقتدا به وی رجاء مانعی ندارد ولی باید بعدا نماز اعاده شود.

 

آیت الله وحید خراسانی:

باید عدالت امام برای مأموم به علم یا اطمینان یا حجت شرعیه ثابت شود و الا نماز با اقتدا به او صحیح نیست و عادل کسى است که کارهایى را که بر او واجب است به جا آورد و کارهایى که بر او حرام است ترک کند ، و نشانه عدالت این است که در ظاهر شخص خوبى باشد که اگر از اهل محلّ یا همسایگان او یا کسانى که با او معاشرت دارند حال او را بپرسند خوبى او را تصدیق نمایند.

چنانچه بدون ثابت شدن عدالت اقتدا کرده اید باید قضاء نمایید..

 

آیت الله فاضل:

اگر از راه معرفی کردن مسئولین مسجد اطمینان به عدالت او پیدا کنید، اقتدا کردن شما صحیح است و اگر از هیچ راه اطمینان به عدالت او پیدا نکنید، می توانید به قصد رسیدن به ثواب جماعت اقتدا کنید لیکن بعدا نماز خود را به نیّت فرادا اعاده کنید.

*********

استفتاءازسایت مراجع عظام

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *