عدم اطلاع از کفاره روزه بواسطه استمنا و خود ارضایی
اگر کسی می دانسته استمنا باعث بطلان روزه میشود ولی نمی دانسته کفاره داره باید کفاره بدهد ؟
—
آیت الله خامنه ای : در فرض مرقوم كفاره به عهده او مىباشد.
آیت الله مکارم شیرازی : در فرض سوال کفاره ساقط نمی شود و علاوه بر قضا کفاره هم دارد.
آیت الله وحید خراسانی: اگر میدانسته کار حرامی است هم قضاء دارد وهم کفاره وهم بنابراحتیاط واجب کفاره ی جمع دارد اگرچه نداند روزه را باطل میکند یا نداند کفاره دارد.
آیت الله سیستانی : اگر كسى استمناء كند ، در حالى كه جاهل باشد به اينكه استمناء روزه را باطل مىكند چنانچه در جهل خود معذور باشد ، روزه اش صحيح است .
و همچنين اگر با خود كارى كند در حالى كه از خود مطمئن بوده منی از او خارج نمی شود و اتفاقا و بدون قصد منی خارج شود روزه صحيح است.
و گرنه در صورتى كه بداند آن كار روزه را باطل مى كند ، اضافه بر قضا ، كفاره هم بر او واجب مىشود . وهمچنين است بنا بر احتياط واجب کسى که جاهل به حکم است ولى در جهل خود معذور نيست و مطمئن هم نيست يعنى احتمال مى دهد كه مبطل باشد.
و در كفاره افطار روزه ماه رمضان ، کافی است به شصت فقير غذا بدهد به هر كدام ۷۵۰ گرم گندم يا آرد يا نان .
واگر قضای آن را يک سال تأخير بياندازد تا ماه رمضان بعد برسد بايد بابت هر روزعلاوه بر قضا همان مقدار غذا را به يک فقير بدهد و اگر بيش از يک سال تاخير بياندازد كفاره تكرار نمى شود.
آیت الله شبیری زنجانی: كفاره به عهده او مىباشد.
آیت الله فاضل لنکرانی: استمناءحرام وازگناهان بزرگ است و کسی که میدانسته استمناء حرام است یا می دانسته که روزه را باطل می کند،و استمناکند اگر منی خارج شود، روزه باطل می شود قضا دارد و به احتیاط واجب کفاره جمع واجب می شود. يعنى بايد هم دو ماه روزه بگيرد که 31 روز آن باید پی در پی باشد و هم شصت فقير را سير كند، يا به هر كدام اينها يك مد طعام بدهد، و چنانچه هر دو مورد برايش ممكن نباشد، هر كدام از آنها که ممكن است بايد انجام دهد. و چنانچه هیچ کدام برايش ممكن نباشد مخيّر است بين اينكه هيجده روز روزه بگيرد، و يا اينكه هر چند مد كه مى تواند بفقرا اطعام بدهد، و اگر نتواند بدهد، بايد استغفار كند اگر چه مثلا يك مرتبه بگويد استغفر الله، و احتياط واجب آن است كه هر وقت بتواند كفّاره را بدهد.
—
استفتاء از سایت مراجع عظام
دیدگاهتان را بنویسید