عدم اطلاع از کفاره روزه بواسطه استمنا و خود ارضایی

Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام روزه, پرسش و پاسخ Tags: , , Comments: 0 0 Post Date: ژوئن 14, 2015

عدم اطلاع از کفاره روزه بواسطه استمنا و خود ارضایی

اگر کسی می دانسته استمنا باعث بطلان روزه میشود ولی نمی دانسته کفاره داره باید کفاره بدهد ؟

آیت الله خامنه ای : در فرض مرقوم كفاره به عهده‌ او مى‌باشد.

آیت الله مکارم شیرازی : در فرض سوال کفاره ساقط نمی شود و علاوه بر قضا کفاره هم دارد.

 آیت الله وحید خراسانی: اگر میدانسته کار حرامی است هم قضاء دارد وهم کفاره وهم بنابراحتیاط واجب کفاره ی جمع دارد اگرچه نداند روزه را باطل میکند یا نداند کفاره دارد.

آیت الله سیستانی : اگر كسى استمناء كند ، در حالى كه جاهل باشد به اينكه استمناء روزه را باطل مى‏كند چنانچه در جهل خود معذور باشد ، روزه اش صحيح است .

و همچنين اگر با خود كارى كند در حالى كه از خود مطمئن بوده منی از او خارج نمی شود و اتفاقا و بدون قصد منی خارج شود روزه صحيح است.

و گرنه در صورتى كه بداند آن كار روزه را باطل مى كند ، اضافه بر قضا ، كفاره هم بر او واجب مى‏شود . وهمچنين است بنا بر احتياط واجب کسى که جاهل به حکم است ولى در جهل خود معذور نيست و مطمئن هم نيست يعنى احتمال مى دهد كه مبطل باشد.

و در كفاره افطار روزه ماه رمضان ، کافی است به شصت فقير غذا بدهد به هر كدام ۷۵۰ گرم گندم يا آرد يا نان .

واگر قضای آن را يک سال تأخير بياندازد تا ماه رمضان بعد برسد بايد بابت هر روزعلاوه بر قضا همان مقدار غذا را به يک فقير بدهد و اگر بيش از يک سال تاخير بياندازد كفاره تكرار نمى شود.

آیت الله شبیری زنجانی:‌ كفاره به عهده‌ او مى‌باشد.

 آیت الله فاضل لنکرانی‌: استمناءحرام وازگناهان بزرگ است و کسی که میدانسته استمناء حرام است یا می دانسته که روزه را باطل می کند،و استمناکند اگر منی خارج شود، روزه باطل می شود قضا دارد و به احتیاط واجب کفاره جمع واجب می شود. يعنى بايد هم دو ماه روزه بگيرد که 31 روز آن باید پی در پی باشد و هم شصت فقير را سير كند، يا به هر كدام اينها يك مد طعام بدهد، و چنانچه هر دو مورد برايش ممكن نباشد، هر كدام از آنها که ممكن است بايد انجام دهد. و چنانچه هیچ کدام برايش ممكن نباشد مخيّر است بين اينكه هيجده روز روزه بگيرد، و يا اينكه هر چند مد كه مى تواند بفقرا اطعام بدهد، و اگر نتواند بدهد، بايد استغفار كند اگر چه مثلا يك مرتبه بگويد استغفر الله، و احتياط واجب آن است كه هر وقت بتواند كفّاره را بدهد.

استفتاء‌ از سایت مراجع عظام

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *