محتلم شدن در ماه مبارک و شکستن روزه بخاطر جهل به مسئله

Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام روزه, پرسش و پاسخ Tags: , Comments: 0 0 Post Date: ژوئن 16, 2015

محتلم شدن در ماه مبارک و شکستن روزه بخاطر جهل به مسئله

اگر کسی در ماه مبارک رمضان نمی دانسته که احتلام باعث بطلان روزه نمیشه و بخاطر محتلم شدن روزه را خوردن الان باید کفاره هم بده؟

 

آیت الله خامنه ای: بله قضاء وکفاره بر او واجب است.

آیت الله وحید:‌ بله قضاء وکفاره بر او واجب است.

آیت الله مکارم شیرازی: کارهایی که روزه را باطل می کند اگر عمداً و با علم و اطلاع انجام دهد، علاوه بر این‏که روزة او باطل می شود و قضا دارد، کفاره نیز دارد؛ ولی اگر به خاطر ندانستن مسأله باشد کفاره ندارد، ولی قضای آن واجب است.

آیت الله فاضل : اگر نمی دانسته که بعد از احتلام روزه باطل نمی شود و نمی دانسته که خوردن روزه بعد از آن حرام است وجاهل قاصر بوده و هیچ احتمال نمی داده که خوردن روزه بعد از احتلام، حرام و گناه است دراین صورت کفاره ندارد تنها قضای آن را بگیرد ولی اگر احتمال می داده که باید بعد از احتلام روزه را نگهدارد و مسئله را سوال نکرده و عمدا روزه را خورده است قضا و کفاره بر او واجب است. یعنی یا بايد برای هر روز دو ماه روزه بگيرد که 31 روز آن پی در پی باشد يا شصت فقير را سير كند يا به هر كدام يك مد كه تقريباً ده سير است، طعام يعنى گندم يا جو و مانند اينها بدهد، و چنانچه برايش ممكن نباشد مخيّر است بين اينكه هيجده روز روزه بگيرد، و يا اينكه هرچند مد كه مى تواند بفقرا اطعام بدهد، و اگر نتواند بدهد، بايد استغفار كند اگر چه مثلا يك مرتبه بگويد استغفر الله، و (دراين صورت که فقط استغفار کرده است‌)احتياط واجب آن است كه هر وقت بتواند كفّاره را بدهد.

 

استفتاء‌از سایت مراجع عظام

**سایت اسک احکام —–  رسانه تخصصی فقه و احکام       www.askahkam.ir

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *