وجود مانع در بین اعضا وضو در حال نماز یا بعد از نماز

Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام وضو, پرسش و پاسخ Tags: , Comments: One Comment 0 Post Date: آگوست 17, 2015

وجود مانع در بین اعضا وضو در حال نماز یا بعد از نماز

1-  اگر درحین خواندن نماز متوجه بشویم روی اعضا وضو مانعی بوده و موقع وضو گرفتن مانع بر طرف نشده بوده آیا نماز باطل است؟

2- آیا صحیح است که در رساله آمده که  اگر هنگام وضو گرفتن، بدن را وارسى كرده باشيم و مانعى ندیده باشیم و بعد از اتمام نماز متوجه وجود مانع بشویم نماز صحیح است؟ سوال دوم اینکه اگر نماز اول را خوانده باشیم بعد از نماز اول متوجه وجود مانع در اعضای وضو بشویم آیا بری خواندن نماز دوم لازم است آن مانع را برطرف کنیم؟

 

آیت الله خامنه ای:‌

ج1) اگرمانع رسيدن آب به سطح پوست بوده، وضو و نماز باطل است.
ج2) اگر هنگام وضو بدن را وارسى كرده باشيد كه مانعى وجود نداشته باشد و اگر پس از تمام شدن وضو شك كنيد كه هنگام وضو مانع وجود داشته يا نه، بنا را بر نبودن مانع و صحت وضو يگذاريد و نماز خونده شده و و نماز بعدى صحيح است ولى اگر وارسى نكرده باشيد، نماز‌خوانده شده نيز صحيح نمى‌باشد و لازم است بعد از اعاده وضو نماز خوانده شود

 

آیت الله مکارم شیرازی:

1و2- اگر مانع بسيار کوچک باشد (به اندازه دو ميليمتر) وضو و غسل صحيح است و الا بايد مانع را برطرف کنند و دوباره وضو بگيرند و در غسل همان قسمت را به نيت غسل زير آب بگيرند (نياز به تکرار غسل نيست) و نمازهايي که در اين مدت خوانده اند را قضا نمايند.

 

آیت الله شبیری زنجانی:‌

1-اگر درحین نمازچيزى كه مانع از رسيدن آب است در اعضاى وضو ببيند و نداند موقع وضو بوده يا بعد پيدا شده چنانچه احتمال بدهد درهنگام وضو توجه داشته که مانعی نباشد، وضو و نماز او صحيح است.
2-اگر مطمئن هستید که هنگام وضو بوده لازم است دوباره وضو بگیرید

 

آیت الله وحید خراسانی:

1و2-آنچه در رساله نوشته در صورتی است که شک داشتید این مانع در هنگام وضو بوده یا بعد به وجود آمده در این صورت اگر وارسی کردید و علم به غفلت در حال وضو نداشته باشید وضو و نمازتان صحیح است اما اگر بدانید در حال وضو ،این مانع بوده ،وضو ونماز هر دو باطل است .

 

 

آیت الله فاضل:

1- اگر یقین دارید که مانع در وقت وضو گرفتن، روی اعضای وضو بوده و ندیده اید، وضو و نماز باطل است، باید نماز را رها کنید، اما اگر احتمال بدهید که مانع بعد از وضو پیدا شده و یقین به اینکه مانع در وقت وضو بوده باشد ندارید، به نماز ادامه دهید وضو و نمازی که می خوانید صحیح است.

 

2- اگر بعداز نماز مانع ببینید در صورتی که یقین نکنید که در وقت وضو بوده یا بعد از آن وضو صحیح است چون ممکن است مانع بعد وضو پیدا شده باشد، اما اگر کسی یقین کند که مانع در وقت وضو بوده؛ هرچند توجه داشته ولی آن را ندیده، وضو و نمازی که با آن وضو خوانده شده باطل است، بنابراین اگر بعد از نماز اول مانع در اعضاء وضو ببینید در صورتی که یقین کنید که در وقت وضو مانع در اعضاء وضو بوده، هم وضو و هم نماز اول باطل است باید وضو بگیرید و نماز اول را نیز دوباره بخوانید، اما اگر احتمال بدهید که مانع بعد از وضو پیدا شده باشد وضو و نمازی که خوانده اید صحیح است و نماز دوم را نیز با همان وضو می توانید بخوانید.

آنچه در رساله است فرضی است که شک در وجود مانع کند، مسئله این است اگر بعد از وضو شك كند چيزى كه مانع رسيدن آب است در اعضاى وضو بوده يا نه، و احتمال او از نظر عقلايى به جا باشد در صورتى كه احتمال التفات در حال وضو بدهد وضويش صحيح است.

 

استفتاء از سایت مراجع عظام

به اشتراک گذاری پست

(1) دیدگاه

  • یه طلبه پاسخ

    خیلی عالی هستن .بنده احکام میگم بعضا سوالاتی میپرسن که هیچ جا جوابش نیست مابرای شما میفرسیم شما جوابشو در سایت بدهید خداجزای خیر بهتون بده

    نوامبر 3, 2015 در 4:39 ب.ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *