یائسگی چیست و یائسه کیست؟

احکام بانوان حیض یائسگی
Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام بانوان, پرسش و پاسخ Tags: , , Comments: 0 0 Post Date: نوامبر 28, 2018

یائسگی چیست و یائسه کیست؟

🎀✨🎀✨🎀✨🎀✨🎀✨🎀✨🎀

✍ #یائسگی چیست و #یائسه کیست؟

📝«یائسگی» به معنای ختم دوران قاعدگی و باروری است. یائسگی یک روند بیولوژیک طبیعی بدن محسوب می گردد و بیماری نیست.

✨🎀✨🎀✨🎀✨🎀

📚فتاوای مراجع عظام👇

🖊آیات عظام: امام خمینی، اراکی، گلپایگانی، بهجت، فاضل لنکرانی، صافی گلپایگانی، مظاهری: زنهای سیّده، بعد از تمام شدن #شصت سال {قمری} #یائسه می شوند یعنی خون حیض نمی بینند و زنهایی که سیّده نیستند، بعد از تمام شدن #پنجاه سال {قمری}یائسه می شوند.

🖊آیهالله العظمی نوری همدانی: ‌مشهور آن است که زنهای سیّده زنهای سیّده، بعد از تمام شدن #شصت سال #یائسه می شوند یعنی خون حیض نمی بینند و زنهایی که سیّده نیستند، بعد از تمام شدن #پنجاه سال یائسه می شوند ولی این مطلب، محلّ #تأمّل است و برای حقیر ثابت نیست؛ و لذا احتیاط واجب آن است که زنهای سیّده در صورتی که پس از گذشتن از سن پنجاه سالگی در ایّام عادت خود، یا با نشانه های حیض، خون ببینند، میان اعمالی که زن مستحاضه انجام میدهد از قبیل خواندن نماز با کیفیتی که ذکر می شود، و چیزهایی که حائض باید ترک کند از قبیل داخل شدن در مسجد الحرام و مسجد مدینه و مکث در مساجد دیگر، تا سن شصت سالگی جمع کنند.

🖊آیات عظام: خوئی، ‌تبریزی: زنهایی که سیّده نیستند بعد از تمام شدن #پنجاه سال (خوئی: یائسه می شوند بنابر مشهور، ولیکن واجب است بر زنهای غیر سیّده) و نیز زنهای سیّده بعد از تمام شدن پنجاه سال تا تمام شدن #شصت سال چنانچه با نشانه های حیض یا در روزهای عادت خون ببینند احتیاط کنند.

🖊آیه العظمی وحید خراسانی: زن بعد از تمام شدن شصت سال #یائسه مى شود ، و چنانچه خونى ببیند حیض نیست ، و احتیاط واجب آن است که بعد از تمام شدن #پنجاه سال تا تمام شدن شصت سال #جمع کند بین احکام یائسه و غیر یائسه ـ چه قرشیّه باشد و چه غیر قرشیّه ـ بنابراین اگر در این فاصله با نشانه هاى حیض یا در روزهاى عادت خون ببیند ، بنابر احتیاط واجب جمع کند بین تروک حائض و افعال مستحاضه.

🖊آیهالله العظمی مکارم شیرازی: زنان سیّده و غیر سیّده هر دو بعد از تمام شدن #پنجاه سال قمرى یایسه مى شوند، یعنى اگر در این سنّ و سال خونى ببینند خون حیض نیست، مگر این که آنچه مى بینند تمام #شرایط و صفات حیض را داشته باشد که در این صورت باید مطابق آن عمل کنند. (۵۰ سال قمرى تقریباً ۵۴۳ روز و ۱۸ ساعت، یعنى ۱۸ ماه و سه روز کمتر از ۵۰ سال شمسى است. بنابر این سن یائسگى به سال شمسى ۴۸ سال و ۶ ماه میشود).

🖊آیهالله العظمی سیستانی: خونی را که زنها پس از تمام شدن #شصت سالگی می بینند حکم حیض را ندارد، ولی در فاصله پنجاه تا شصت سالگی زن حیض می بیند؛ گرچه #احتیاط مستحب این است زنهایی که قرشیّه (سیّده) نیستند، در این فاصله در مواردی که قبلاً حیض به حساب می آمد محرّمات حائض را ترک و وظایف مستحاضه را انجام دهند.

🖊آیهالله العظمی شبیری زنجانی: زنهاى قرشیه بعد از تمام شدن #شصت سال قمرى یائسه مى‌شوند؛ یعنى خون حیض نمى‌بینند، و زنهایى که قرشیه نیستند بعد از تمام شدن #پنجاه سال قمرى یائسه مى‌شوند. باید توجّه داشت که زنهاى سیده یکى از اقسام زنهاى قرشیه مى‌باشند.

🖊آیهالله العظمی سبحانی: زنهای قرشی، بعد از تمام شدن #شصت سال یائسه می شوند یعنی خون حیض نمی بینند و زنهایی که قرشی نیستند، بعد از تمام شدن #پنجاه سال یائسه می شوند.

🖊آیهالله العظمی امام خامنه ای : تعیین سن یائسگى #محل تأمل و احتیاط است که باید بین احکام استحاضه و حیض جمع کند؛ بانوان مى‌توانند در این مسأله به مجتهد جامع‌الشرایط دیگر #مراجعه نمایند.

📚📚(۱) توضیح المسائل مراجع، م ۴۳۵.
📚📚(۲) رساله آموزشی آیهالله العظمی امام خامنه ای، درس ۲۱، پاورقی ص ۸۲.
🎀🎀🎀🎀🎀

🍂🍃 سایت اسک احکام

مرجع تخصصی احکام

✅ رسانه تخصصی فقه واحکام

📡 http://t.me/ask_ahkam

📡 https://eitaa.com/ask_ahkam

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *