آرشیو ماهانه - آرشیو ماهانه با ساختار تاریخ

میزان تلفظ و گفتن اذکار نماز

موارد وجوب آهسته خواندن حمد در نماز

سوال: در چه مواردی باید بسم الله و سوره حمد را آهسته خوانده شود؟   پاسخ: بلند خواندن و جهر به «بسم الله الرحمن الرحیم» از علائم مؤمن است؛ اما در چند مورد با اینکه سوره حمد را می خوانیم، «بسم الله الرحمن الرحیم» را باید آهسته بخوانیم: ۱٫ در نماز جماعت اگر شخصی با تأخیر به نماز جماعت ملحق شود، به طوری که وظیفه او خواندن حمد یا حمد و سوره است، باید حتی بسم الله را آهسته بخواند. [۱] ۲٫ [...]

ادامه مطلب...
ذکر در حال خمیازه

زمان تعیین شده برای نماز در ادارات

سوال: آیا اقامه نماز جماعت در ادارات مجاز است و در صورت جواز، مدت زمان آن چقدر است؟   پاسخ: با توجه به اهمیت خاص نمازهای یومیه، تأکید زیاد بر اقامه نماز اول وقت و با توجه به فضیلت  بسیار زیاد نماز جماعت، شایسته است کارمندان ترتیبی دهند که بتوانند در خلال ساعات کار اداری، نماز واجب را به صورت جماعت در اول وقت و در کمترین زمان (حدودا ۲۰ دقیقه و بیش از آن اجازه داده نشده) بخوانند؛ ولی باید به گونه ای [...]

ادامه مطلب...

اقتدا در صفوف نماز جماعت

سوال: نمازگزاران صفوف مختلف در نماز جماعت، چه موقع می توانند اقتدا کنند؟   پاسخ: همه مراجع: اگر صف های پشت سر امام، آماده اقتدا شدند، هر چند هنوز اقتدا نکرده اند، اقتدا کردن نفرات صفوف بعد اشکالی ندارد. [۱]   آیت الله بهجت: احتیاط آن است که اقتدا، صف به صف و طوری باشد که نفرات صف جلو، اقتدا کرده باشند. [۲] —————- پی نوشت: [۱]. امام خمینی، استفتائات، ج ۱، ص ۲۸۴، س ۵۰۲؛ همو، توضیح المسائل (محشی – امام خمینی و دیگر [...]

ادامه مطلب...
میزان تلفظ و گفتن اذکار نماز

کفایت نماز جمعه از نماز ظهر

سوال: آیا نماز جمعه کفایت از نماز ظهر می کند؟   پاسخ: آیت الله زنجانی: در زمان غیبت، خواندن نماز ظهر در وقت امکان حضور در نماز جمعه با شرایط معتبر، خلاف احتیاط است؛ همچنان که اگر نماز جمعه را خواند، بنابر احتیاط به آن اکتفا نکند و باید نماز ظهر را هم بخواند. [۱]   آیات عظام گلپایگانی و صافی: به احتیاط واجب، کفایت نمی کند. [۲]   بقیه مراجع: کفایت می کند. [۳] ————— پی نوشت: [۱]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشی – امام [...]

ادامه مطلب...
صورت اصلاح شده در نماز

غصب مکان دیگری در نماز

سوال: غصب مکان دیگری و اقامه نماز در آن چه حکمی دارد؟   پاسخ: یکی از مصادیق غصب، حق سبق است. افرادی در مسجد جایی را برای خود می گیرند تا نماز بخوانند، اما گاهی برخی افراد آنجا را بدون اجازه تصرف می کنند. آیات عظام: امام، خامنه ای، مکارم و فاضل: نماز را بنابر احتیاط باید اعاده کند. [۱] آیات عظام: سیستانی، نوری : فعل حرام انجام داده، اما نمازش صحیح است و مشکلی ندارد. [۲] آیت الله زنجانی: نمازش [...]

ادامه مطلب...

بچه ممیز در صف نماز جماعت

سوال: حکم ایستادن بچه نابالغ در صف نماز جماعت چیست؟ آیا مانع اتصال صفوف نماز جماعت است؟   پاسخ:   امام: اگر بین کسانی که در یک صف ایستاده اند بچه ممیز یعنی بچه ای که خوب و بد را می فهمد فاصله شود، چنانچه ندانند نماز او باطل است می توانند اقتدا کنند.‌   آیت الله خامنه ای: اگر بچه ممیز فاصله شود و ندانند نماز او باطل است، نماز جماعت اشکال ندارد، همچنین اگر یک یا چند بچه غیر ممیز یا بچه ممیزی [...]

ادامه مطلب...
میزان تلفظ و گفتن اذکار نماز

اقتدا در رکعت دوم نماز جمعه

سوال: آیا اقتدا در رکعت دوم نماز جمعه جایز است؟   پاسخ: امام: اگر به رکعت دوم – ولو به رکوع آن- برسد و اقتداء کند نمازش صحیح است، به شرط آن که بداند وقت به اندازه ای هست که رکعت دوم او هم در وقت واقع می شود؛ در این صورت دومین رکعت نماز خود را به طور فرادی بجا می آورد؛ ولی برای کسی که تکبیر رکوع رکعت دوم امام را درک نکرده، بهتر آن است که  نیت خود را [...]

ادامه مطلب...

نماز در مکان شراکتی

سوال: نماز در مکان شراکتی بدون رضایت شریک، چه حکمی دارد؟   پاسخ: اگر چند نفر در مالی شریک باشند، چه اینکه شرکت را ایجاد کرده باشند چه به وجود آمده باشد، چنانچه یکی از شریکان در مورد نماز خواندن در آنجا رضایت نداشته باشد، دیگری نمی تواند آنجا نماز بخواند؛ چون شریک راضی نیست. ——————– منبع: خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س ۱۷۰۳٫ ——————- برگرفته از سایت رهروان ولایت

ادامه مطلب...
ذکر در حال خمیازه

نماز در ساعت کاری ادارات

سوال: حکم نماز جماعت یا فرادا در ادارات در ساعت کاری چیست؟   پاسخ: نماز خواندن چه به صورت جماعت و چه فرادا در ساعت کاری، به اندازه زمان تعیین شده( بیست دقیقه) اشکال ندارد؛ اما صرف وقت بیشتر از مقدار معین، خلاف مقررات است و جایز نیست.   ————— منبع: امام خمینی، توضیح المسائل (محشی – امام خمینی و دیگر مراجع)، ج ۲، ص ۹۸۸، م ۱۹۶۸ و ۱۹۷۲٫ ————- برگرفته از سایت رهروان ولایت

ادامه مطلب...
آیا دروغ گفتن به شوخی گناه دارد؟

آیا دروغ گفتن به شوخی گناه دارد؟

آیا دروغ گفتن به شوخی گناه دارد؟     آیا دروغ گفتن به شوخی گناه دارد؟ پاسخ: اگر خبری خلاف واقع بدهد و مقصودش این باشد که مخاطب آن را جدی بگیرد حرام است، اما اگر در آنچه که می گوید قصد جدی ندارد و نمی خواهد خلاف واقع مطلبی بگوید مثل این که به شوخی از زبان شخصی یا حیوانی مطلبی را نقل می کند، حرام نیست. —— سایت آیت آیت الله خامنه ای – احکام روزانه- leader.ir

ادامه مطلب...