تیمم بدل از غسل در استحاضه
من بعد از ایام عادت ماهیانه لکه بینی زیاد می بینم و استحاضه کثیره و متوسطه زیاد میشوم
دو تا سوال
از آنجایی که حمام رفتن مداوم و غسل کردن، یعنی به طور کلی استفاده ی مداوم از آب ، باعث بدتر شدن وضعیت تخمدان ها و در نتیجه استمرار لکه بینی و استحاضه میشود.
1- آیا میتوانم به این دلیل تیمم بدل از غسل کنم؟
2- همچنین آیا در این مسئله می توانم به مرجع دیگری که در بحث استحاضه آسانتر گرفته است رجوع کنم ؟
آیت الله خامنه ای:
ج1) در صورتی که ضرر قابل توجهی نداشته باشد، وظیفه غسل کردن است و تیمم صحیح نیست.
ج2) بطور کلی عدول از مجتهد زنده به مجتهد زنده دیگر بنابر احتیاط واجب جایز نیست مگر اینکه مجتهد دوم اعلم یا محتملالاعلمیه باشد.
آیت الله مکارم شیرازی:
چنانچه خون حيض (حتي اگر بصورت لکه کمرنگي باشد) از ده روز بگذرد به مقداري که در ماههاي قبل خون مي ديده عادت ماهانه قرار مي دهد، و بقيه حکم استحاضه دارد. و اگر مجموع ( پاکي و خون) از ده روز تجاوز نکند همه آن حيض محسوب مي شود.
استحاضه فقط دو قسم است: «قليله» و «كثيره»: استحاضه قليله آن است كه هرگاه زن پنبه اى را داخل كند، خون، آن را آلوده نمايد ولى از طرف ديگر خارج نشود، خواه خون در پنبه فرو رود يا نه، و استحاضه كثيره آن است كه خون، در پنبه فرو رود و از آن بگذرد و جارى شود.
در تمام مواردى كه غسل بر او واجب مىشود اگر غسل كردن مكرّر براى او ضرر دارد، يا مايه مشقّت زياد است مىتواند به جاى آن تيمّم كند.
آیت الله وحید خراسانی:
ج1) مسأله 676 ـ اگر از استعمال آب بر جان خود بترسد ، يا بترسد كه مرض يا عيبى در او پيدا شود ، يا مرضش طول بكشد ، يا شدّت كند ، يا به سختى معالجه شود ، بايد تيمّم نمايد ، ولى اگر آب گرم براى او ضرر ندارد ، بايد با آب گرم وضو بگيرد يا غسل كند.
مسأله 677 ـ لازم نيست يقين كند كه آب براى او ضرر دارد ، بلكه همين اندازه كه بترسد آب براى او ضرر دارد و آن ترس در نظر مردم به جا باشد ، بايد تيمّم كند.
مسأله 679 ـ اگر به واسطه يقين يا خوف ضرر تيمّم كند وپيش از نماز بفهمد كه آب برايش ضرر ندارد ، تيمّم او باطل است ، و اگر بعد از نماز بفهمد و وقت باقى باشد بايد دوباره نماز را با وضو يا غسل بخواند ، و اگر وقت باقى نباشد قضا واجب نيست.
مسأله 680 ـ اگر كسى يقين يا اطمينان پيدا كند آب برايش ضرر ندارد ، چنانچه غسل كند يا وضو بگيرد ، و بعد بفهمد كه آب براى او ضرر داشته ، در صورتى كه ضرر به حدّى باشد كه اقدام بر آن حرام است ، وضو و غسل باطل است.
ج2) در عصر غیبت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف فتوای عالمترین مجتهد جامع الشرائط بر شما حجت است نه فتوای آسان.
آیت الله فاضل لنکرانی:
ج1) اگر در استحاضه کثیره یا متوسطه غسل کردن برای شما ضرر داشته باشد، تا زمانی که غسل کردن ضرری باشد می توانید به جای غسل تیمم کنید.
ج2) اگر مرجع تقلید دیگر را مساوی بدانید، می توانید به مرجعی که مساوی در اعلمیت با حضرت آقا (ره) باشد و مسئله استحاضه را آسانتر بیان کرده باشد، رجوع کنید.
استفتاء از سایت مراجع عظام
دیدگاهتان را بنویسید