استبراء از بول و استبراء از منی

استبراء از بول و استبراء از منی
Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام طهارت, پرسش و پاسخ Tags: , , , Comments: 0 0 Post Date: نوامبر 29, 2018

استبراء از بول و استبراء از منی

❇ استبراء از بول و استبراء از منی چگونه انجام می‏شود؟

 

✅ همه مراجع (به جز آیت الله مکارم): استبراء عمل مستحبی است که مردها بعد از بیرون آمدن بول انجام می‏دهند تا اطمینان پیدا کنند بول در مجرا نمانده است و آن دارای اقسامی است. بهترین آنها این است که بعد از قطع شدن بول، سه مرتبه با انگشت میانه دست چپ از مخرج غائط تا بیخ آلت کشیده و بعد انگشت شست را روی آلت و انگشت پهلوی شست را زیر آن گذاشته و سه مرتبه تا ختنه‏گاه بکشند و پس از آن سه مرتبه سر آلت را فشار دهند و استبراء از منی آن است که بعد از خروج منی، بول کنند تا ذرات باقیمانده خارج شود. توضیح‏المسائل مراجع، م ۷۲ و ۳۴۸ ؛ وحید، توضیح‏المسائل، م ۷۳ و ۳۵۴ ؛ دفتر: خامنه‏ای.

🔴 آیت اللَّه مکارم: استبراء عمل مستحبی است که مردها بعد از بیرون آمدن بول انجام می‏دهند، به این ترتیب که چند مرتبه از بیخ آلت تا بالا، دست کشیده و قسمت بالا را چند مرتبه فشار دهند تا باقیمانده بول خارج شود، اما استبراء از منی آن است که بعد از خروج منی، بول کنند تا ذرات باقیمانده خارج شود. توضیح‏المسائل مراجع، م ۷۳٫

تبصره ۱٫ فایده استبرا از بول، این است که اگر آب مشکوکی بعد از آن خارج شود، پاک است و وضو را هم باطل نمی‏کند؛ اما اگر استبرا نکرده باشد، باید وضو را اعاده کند و محل را بشوید.

فایده استبرا از منی، این است که اگر رطوبت مشکوکی از او خارج شود و نداند منی است یا یکی از آب‏های پاک، غسل ندارد و اگر استبرا نکند و احتمال دهد ذرات منی در مجرا باقی بوده و همراه بول یا رطوبت دیگری خارج شده، باید دوباره غسل کند.

تبصره ۲٫ برای زن‏ها استبراء از بول نیست و اگر رطوبتی ببینند و شک کنند پاک است یا نه، پاک می‏باشد و وضو و غسل او را هم باطل نمی‏کند.

 

(احکام زن و شوهر، سیدمجتبی حسینی، کد: ۱۴۱/۵۰۰۰۳۳)

 

#احکام_غسل_طهارت_استبرا_منی

 

🍂🍃 سایت اسک احکام

مرجع تخصصی احکام

✅ رسانه تخصصی فقه واحکام

📡 http://t.me/ask_ahkam

📡 https://eitaa.com/ask_ahkam

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *