استفاده از پمپ آب خلاف مقررات و تكليف عبادات

Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام نماز, پرسش و پاسخ Tags: , , Comments: 0 0 Post Date: ژانویه 2, 2016

استفاده از پمپ آب خلاف مقررات و تكليف عبادات

سؤال :

 

آبی که به پمپ وصل است و بدون اجازه سازمان آب بوده و خلاف مقررات هم است و از طرفی پول کل آب را پرداخت میکنیم ولی چون فشار اب کمه حق دیگران ضایع می شود درصورت غصبی بودن آب باید نماز های گذشته را تکرار کنم؟

 

پاسخ :

 

 

آیت الله خامنه ای :‌ اگر مخالف قوانين و مقررات باشد نصب و استفاده از پمپ فشار جايز نيست و وضو و غسل با آبى كه به وسيله پمپ به دست مى‏‌آيد محل اشكال است و وضو صحيح نمى‌باشد ولى نسبت به گذشته که علم به حکم نداشته‌ايد، وضو محکوم به صحت است.

 

 

آیت الله مکارم شیراری : نمازهای شما صحیح است ولی مرتکب کار خلافی شده اید و تخلف از قوانین و مقررات حکومت اسلامی جایز نیست.

 

 

آیت الله وحید خراسانی : در فرض سوال بنابراحتیاط واجب جایز نیست و احتیاطا نمازهایی که با وضوی گرفته شده با این آب خوانده شده قضاء گردد.

 

 

آیت الله فاضل لنکرانی : در فرض سؤال استفاده از پمپ فشار آب بدون اجازه اداره آب جايز نيست و وضو و غسل با آن محل اشکال است نسبت به گذشته اگر حکم را نميدانستيد وضو و غسل شما صحيح است و از حالا به بعد احتياط کنيد.
البته مي توانيد منبع آب در منزل بگذاريد که آب از لوله عمومي به صورت طبيعي وارد منبع شود و پمب آب را در منبع بگذاريد که از منبع آب را به لوله ها با فشار برساند و از لوله اصلى آب را نکشد اشکال ندارد.

 

 

——————————————

استفتاء از سايت مراجع عظام

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *