تأخير در نماز جمعه و تكليف قنوت و جهر و اخفا

Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام نماز, پرسش و پاسخ Tags: , , Comments: 0 0 Post Date: می 13, 2016

تأخير در نماز جمعه و تكليف قنوت و جهر و اخفا

سؤال :

 

نماز جمعه باتاخیر رسیدم و رکعت دوم اقتدا کردم باید رکعت دوم را خودم فرادا بخوانم , اینکه ایا قنوت را بعد از کوع یا قبل از رکوع یا کلا فرقی ندارد ؟

2- و اینکه حمد و سوره را بلند یا اهسته بخوانم؟

3- ایا لازم است نماز ظهر را هم بخوانم ؟

 

 

پاسخ :

 

 

آیت الله خامنه ای: ج1) طبق نماز جمعه عمل کردن صحيح است. ج2) تفاوتي ندارد. ج3) لازم نيست.

 

 

آیت الله مکارم شیرازی: اگر در رکعت دوم به جماعت اقتدا کرد، رکعت دوم نماز را خودش مي خواند وبنابراحتياط قنوت بعداز رکوع رکعت دوم را نمي خواند. و خواندن نماز ظهر هم واجب نیست.

 

 

آیت الله سیستانی: قنوت بعد ازركوع است وجهر بنا بر احتياط لازم است ولازم نيست نماز ظهر را بخوانيد البته اين در صورتى است كه قبل ازركوع اقتدا كنيد.

 

 

آیت الله شبیری:‌ در این مسئله به مرجع دیگری با رعایت شرط اعلمیت مراجعه شود.

 

 

آیت الله فاضل: اگر نمازگزار به ركعت دوم نماز جمعه برسد و اقتدا کند رکعت اول خود را با رکعت دوم امام بخواند و رکعت دوم را خودش فرادا بخواند و مستحب است احتياطاً نماز ظهر را هم بخواند.

اگر در رکعت دوم اقتدا کند درصورتی امکان قبل از رکوع، قنوت را بخواند و به رکوع امام خود را برساند و اگر با انجام قنوت قبل از رکوع نتواند به رکوع امام برسد ا قنوت قبل از رکوع را که در رکعت اول انجام می شود، بجا نیاورد و بعد از رکوع ، با امام قنوت را بخواند و در رکعت دوم نیز که فرادا می خواند بعد از رکوع قنوت را بجا آورد و از قنوت به سجده برود و تشهد و سلام نماز را بخواند.

حمد وسوره را در رکعت دوم که فرادا می خوانید، آهسته بخوانید.

مستحب است نماز ظهر را نیز بخوانید.

 

 

آیت الله وحید: اگر در قیام رکعت دوم اقتدا کردید رکعت دوم را بخوانید بنابر احتیاط واجب حمد وسوره را بلند بخوانید وبعد از رکوع رکعت دوم ،قنوت مستحب است .

نماز جمعه با امام معصوم (علیه السلام) یا منصوب از قبل آن حضرت واجب تعیینى است ، و در زمان غیبت مکلّف مخیر است که نماز ظهر بخواند یا ـ با اجتماع شرایط ـ نماز جمعه بخواند ، و احوط نماز ظهر است و افضل نماز جمعه است.

وقت نماز جمعه مضیق است ، و بنابر احتیاط واجب از اوّل ظهر شرعى ـ پس از احراز آن به یقین یا اطمینان و غیر اینها از امارات دخول وقت ـ تأخیر نیندازد.

امام جمعه باید واجد شرایط امام جماعت باشد و باید از این شرایط به علم یا اطمینان یا حجت شرعی برای شما ثابت شود.

امام جماعت باید بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامى و عادل و حلال زاده باشد و قرائت نمازش صحیح باشد در صورتى که اقتدا در دو رکعت اوّل و دوم باشد و قرائت مأموم هم صحیح باشد ، و همچنین بنابر احتیاط واجب در غیر این صورت ، و نیز اگر مأموم مرد است امام او هم باید مرد باشد ، و امامت زن براى زن در غیر نماز میت کراهت دارد ، ودر نماز میت در صورتى که سزاوارتر از او به میت نباشد ، کراهت ندارد ، و اقتدا کردن بچّه ممیز که خوب و بد را مى فهمد به بچّه ممیز دیگر مانعى ندارد ، و ترتیب آثار جماعت خالى از وجه نیست ولى احوط عدم ترتیب است.

بنابراحتیاط واجب خطبه از ظهر شرعی شروع شود و نباید خطبه ها بیشتر از یک ربع یا20 دقیقه طول بکشد و در غیر این صورت احتیاطا نماز ظهر خوانده شود . در خطبه اول باید امام ایستاده حمد و ثناء الهی به جا آورد و توصیه به تقوی نماید و سوره ای از قرآن بخواند سپس بنشیند در خطبه دوم بایستد و حمد و ثناء الهی به جا آورد وصلوات بر پیامبر اکرم و بر امامان معصوم علیهم السلام و برای مومنین و مومنات استغفهار نماید در مقدار واجب خطبه عربی خواندن شرط است و اگر حاضرین لغت عربی نمیدانند بنابراحتیاط واجب جمع کند بین لغت عربی و لغت حاضرین مخصوصا در توصیه به تقوای الهی.

هر شرطی رعایت نشود نماز ظهر باید خوانده شود.

 

——————————–

استفتاء از سايت مراجع عظام

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *