تیمم بر دیوار گچی یا سیمان

Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام تیمم, پرسش و پاسخ Tags: , , Comments: 0 0 Post Date: اکتبر 10, 2015

تیمم بر دیوار گچی یا سیمان

تیمم بر دیوار گچی یا سیمان چه سیمان سفید یا سیاه و موزاییک چه حکمی دارد؟

آیت الله خامنه ای : 

تيمّم بر هر آن‌چه از زمين محسوب شود مانند سنگ گچ و سنگ آهک، صحيح است و تيمم بر موزائيك اشكال ندارد، اگر چه احوط آن است كه ترك شود.

آیت الله مکارم شیرازی : 

اشکال دارد.

آیت الله وحید خراسانی :

 تيمّم به خاك و ريگ و كلوخ و سنگ و هر چه در عرف او را از اجزاى زمين مى دانند صحيح است ، ولى احتياط مستحبّ آن است كه اگر خاك ممكن باشد به چيز ديگر تيمّم نكند ، و اگر خاك نباشد با ريگ يا كلوخ و چنانچه ريگ و كلوخ هم نباشد با سنگ تيمّم نمايد.

ـ   تيمّم بر سنگ گچ و سنگ آهك صحيح است ، و بنابر احتياط مستحبّ در حال اختيار به گچ و آهك پخته و آجر پخته تيمّم ننمايد ، و امّا بر مثل سنگ فيروزه و عقيق و مانند اينها تيمّم جايز نيست.

ـ   اگر خاك و ريگ و كلوخ و سنگ حتّى سنگ گچ و سنگ آهك پيدا نشود ، بايد به گرد و غبارى كه در فرش و لباس و مانند اينها است تيمّم نمايد ، و چنانچه گرد هم پيدا نشود بايد به گل تيمّم كند ، و اگر گل هم پيدا نشود احتياط مستحبّ آن است كه نماز را بدون تيمّم بخواند ولى واجب است بعد قضاى آن را به جا آورد.

ـ   اگر بتواند با تكاندن فرش و مانند آن ، خاك تهيّه كند ، تيمّم به گرد باطل است ، و اگر بتواند گل را خشك كند و از آن خاك تهيّه نمايد ، تيمّم به گل باطل است.

ـ   بنابر احتياط واجب چيزى كه بر آن تيمّم مى كند ، در صورت امكان بايد گردى داشته باشد كه بدست بماند و بعد از زدن دست بر آن ، مستحبّ است دست را بتكاند.

 آیت الله سیستانی :

جایز است ولی به احتیاط واجب باید خاک یا غبار بر ان باشد که به دست بچسبد.

آیت الله فاضل :

 بنابر احتیاط واجب تیمم بر موارد مذکور صحیح نیست.

 

استفتاء از سایت مراجع عظام

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *