حکم لکه بینی قبل از ایام عادت ماهیانه

Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام بانوان, پرسش و پاسخ Tags: , , Comments: 0 0 Post Date: آگوست 31, 2015

حکم لکه بینی قبل از ایام عادت ماهیانه

ايامى كه قبل از بروز قاعدگى لك مى‏بينيد، استحاضه است؛ مشروط بر آن كه آلودگى پيوسته نباشد.

اصولاً احتساب دوران آلوده بودن از ايام قاعدگى سه شرط دارد:

1- فاصله‏اش تا قاعدگى قبلى كمتر از ده روز نباشد.

2- آلودگى، ولو در داخل، پيوسته باشد.

3- آلودگى كمتر از سه روز نباشد.

بنابراين اگر يک لکه و ترشح مختصر مي بيند و تمام مي شود بايد به وظيفه استحاضه قليله عمل کنيد يعني خودتان را تميز کنيد و براي هر نماز طبق معمول وضو بگيريد.

ولي چنانچه لكه بيني بعد ايام عادت ماهانه باشد چنانچه صاحب عادت وقتيه عدديه است يعني هر ماه در وقت معين خون مي بيند و در وقت معين نيز پاك مي شود و تعداد روزها هم يكي است. اگر بعد از تمام شدن عادت ماهانه لکه بيني داشته باشند در صورتي که تمام ايام عادت و لکه بيني از ده روز تجاوز نکند همه آن حکم حيض را دارد و بايد غسل حيض انجام دهند حتي اگر غسل کرده باشند و دوباره لکه ديده اند بايد غسل را تکرار نمايند.

اما اگر مجموع روزه هايي که خون و لکه مي بينند از ده روز تجاوز کرد در صورتي که عادت مشخص داشته باشند يعني هر ماه در زمان مشخص خون مي بينند و تعداد روزهاي آن هم هر ماه يکسان است در اين ماه که بعد از عادت لکه بيني دارند و از ده روز تجاوز کرده به اندازه روزهاي عادت را حيض و بقيه را استحاضه حساب نمايند. مثلا اگر هر ماه 7 روز عادت داشته اند اگر از ده روز تجاوز کند آنچه بعد از 7 روز بوده و از ده تجاوز کرده را استحاضه قرار دهد و به دستور آن عمل نمايند.

 

V} (توضيح المسائل مراجع، م 481).{V

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *