حکم نماز و روزه در هنگام آگاه نبودن به غسل های واجب

غسل حیض و جنابت با هم
Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام غسل Tags: , Comments: 0 0 Post Date: اکتبر 6, 2015

حکم نماز و روزه در هنگام آگاه نبودن به غسل های واجب

اگر کسی در سن بلوغ متوجه غسل واجب نشده مثلا نمی دانست اگر عادت ماهیانه شد باید غسل کند و چندین سال را بدون غسل حیض نماز و روزه گرفته باشد ولی در این بین غسل های مستحبی مثل غسل جمعه انجام داده باشد

1) تکلیف نماز و روزه های او چگونه می شود؟

2) آیا غسل جمعه یا غسل های مستحبی دیگر کفایت میکند؟

 

آیت الله خامنه ای :

ج1) نمازهايى را كه در حال حدث اكبر (جنابت، حيض و…) خوانده بايد قضا نمايد و روزه‌ها در صورتى كه جاهل به اصل حدث اكبر بوده و اصلاً نمى‌فهميده حدث اكبر چيست، صحيح است ولى اگر جنابت را مى‌دانسته و جاهل به وجوب غسل بوده بايد قضاى روزه‌ها را به‌جا آورد و اگر در ياد گرفتن مسأله كوتاهى نكرده باشد، كفّاره ندارد والا بنابر احتياط واجب كفّاره هم دارد.

ج2) کافی نيست.

آیت الله مکارم شیرازی :

1) هرگاه به واسطه بى‏اطّلاعى و ندانستن مسأله، كارى را انجام دهد كه مى‏داند حرام است، ولى نمى‏دانسته است كه روزه را باطل مى‏كند ، قضا دارد ولی کفاره ندارد.

2) همچنین اگر کسی نمی دانسته غسل بر او واجب شده باید نمازهایی که از زمان وجوب غسل تا انجام اوّلین غسل واجب و یا اوّلین غسل مستحبّی که با دلیل معتبر ثابت شده (مثل غسل جمعه، غسل احرام، غسل شبهاى قدر و مانند آن) انجام داده، را قضا کند. اگر نمی دانسته جنب یا حائض شده است روزه صحیح است و اگر جنب یا حائض بودن را می دانسته ولی حکم را نمی دانسته (که باید غسل کند) باید روزه را قضا کند ولی کفاره ندارد. 

استفتاء از دفتر مراجع عظام

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *