خمس بيمه عمر و سود آن

Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام خمس, پرسش و پاسخ Tags: , Comments: 0 0 Post Date: نوامبر 1, 2015

خمس بيمه عمر و سود آن

 

سؤال :

من در بیمه عمر و آتیه ثبت نام کردم و ماهی ۳۰ هزار تومان به بیمه می دهم . پس از ۳۰ سال قرار است که بیمه پول من را به همراه سودش به من تحویل دهد. می خواستم بدانم آیا به پول بنده خمس تعلق می گیرد؟ اگر تعلق می گیرد باید هر سال اون مبلغی که واریز کردم پرداخت کنم یا باید بعد از سی سال  خمس پولی که بهمراه سودش به من می دهند پرداخت کنم ؟ لطفا دقیقا بفرمایید وظیفه من نسبت به این بیمه عمر چیست ؟

پاسخ :

آیت الله خامنه ای : به ‌‌طور کلی اگر در شرکت بیمه پس‌انداز و سرمایه‌گذاری کرده‌اید که بابت پس‌انداز شما به شما سود و پاداش می‌دهند علاوه بر خمس سرمایه‌ای که پس‌انداز کرده‌اید – در هر سال خمسى – خمس سود نیزبه هنگام وصول و امكان دريافت اگر تا سر سال خسمی‌تان باقی بماند باید بپردازید.

 

 

آیت الله مکارم شيرازى : به مبالغی که پرداخت می شود، خمس تعلق نمی گیرد، اما بعد از دریافت چنانچه تا سال خمسی مصرف نشود، خمس دارد.

 

آیت الله سیستانی : بیمه قراردادی است که طبق آن بیمه گزار (بیمه شونده) متعهد می‏شود که مبلغ معینی را نقدا یا به نحو اقساط به بیمه گر (بیمه کننده) بپردازد و در مقابل آن ، بیمه گر متعهد می‏شود که در صورت وقوع حادثه ، یا ضرری که در قرارداد قید شده ، مبالغی را نقدا یا به نحو پرداختی ثابت و یا هر گونه جبران مالی دیگر ، به بیمه گزار یا شخص ثالثی که در قرارداد بیمه معین و قرارداد به نفع او منعقد شده است ، بپردازد . پس اگر قرار داد بیمه عمر و غیره چنین باشد صحیح است هر چند در انتهای مدت – در حالی که شرط نکرده – مبلغی را به او بدهند.
ولی چنانچه اصل معامله بر قرض بوده به شرط اینکه بیمه کند یا اینکه مبلغی را در انتهای قرار داد به عنوان سود به او بدهند ربا و حرام است.
و در هر حال پولهایی که بابت چنین بیمه غیر متعارفی پرداخت می شود سر سال خمسی خمس دارد.

 

آیت الله شبیری : به پولی که به بیمه داده می شود اگر براساس قرارداد بیمه باشد- نه سرمایه گذاری به طوری که بیمهعامل محسوب شود- خمس تعلق نمی گیرد ولی پولی که بیمه می پردازد اگر تا یکسال صرف در مخارج نشود خمس آن لازم است.

 

 

آیت الله وحید خراسانى : اولاً این بیمه بنابر احتیاط واجب ،حرام است ثانیاً پولی که داده اید متعلق خمس است.

 

آیت الله فاضل لنكرانى : پولی که بابت بیمه عمر بارعایت قوانین بیمه داده می شود و ضرورت داشته باشد خمس ندارد و اگربعد از سی سال برگرداند از درآمد همان سال یعنی سی سال بعد می باشد لیکن اگر پول تحت عنوان بیمه عمر داده شود که سی سال بعد با سودش آن را برگرداند، ظاهرا طبق قرار داد بیمه حساب نمی شود و اگر طبق قانون شرعی مضاربه یامشارکت باشد اشکال ندارد و در غیر این صورت حکم قرض ربوی را دارد و گرفتن سود آن ربا و حرام است و پولی که بابت بیمه داده می شود درهرسال خمس دارد.

——————————–

استفتا از سایت مراجع عظام

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *