خمس خانه دومى به قيمت خريد يا قيمت فروش

Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام خمس, پرسش و پاسخ Tags: , Comments: 0 0 Post Date: نوامبر 27, 2015

خمس خانه دومى به قيمت خريد يا قيمت فروش

سؤال :

 

بنده دو خانه دارم که یکی آنها دست مستأجر می باشد و پیش فروش خریدم ۵ سال پیش ۲۵ میلیون الان ۱۲۰ میلیون می باشد و خانه ۲۳ میلیون وام دارد و بازپرداختی وامم ۵۰ میلیون می باشد براى خمس این خانه چکار کنم؟

 

پاسخ :

 

آيت الله خامنه اى : اگر به قصد گران شدن و فروش در آينده نخریده ايد ارزش افزوده آن خمس ندارد ولی پول مصرف شده از درآمد بدون دادن خمس که در خرید و یا پرداخت اقساط تسهیلات بانکی شده با فرارسیدن سال خمسی متعلق خمس می باشد.

 

 

آيت الله مكارم شيرازى : چنانچه به عنوان سرمایه می باشد خمس دارد و شما باید به قیمت روز خمس آن را بدهید،البته در مورد وام می توانید مبلغ وام را آن مقدار که پرداخت نکرده اید را کم نمایید.

 

آيت الله سيستانى : اگر اقساط را از پول خمس داده بپردازيد خمس به خانه تعلق نمى گيرد واگر از درآمد سال ماهيانه بپردازيد سرسال در معادل آن اقساط از قيمت فعلى خانه خمس واجب است البته مى توانيد قسطهاى اوليه را از سود حساب كنيد وخمس دادن اقساط را از وقتى شروع كنيد كه بدهكارى معادل پول دريافت شده از بانك باشد.

 

 

آيت الله وحيد خراسانى : قیمت فعلی خانه به استثناء 23 میلیون متعلق خمس است.

 

آيت الله فاضل لنكرانى : اگر خانه اضافه برنیاز شما باشد هر مقداری که قیمت خانه را پرداخت کرده اید به قیمت روز خمسش را بدهید و هر مقداری که هنوز پول خانه را نداده اید فعلا خمس ندارد. هر وقت وام خانه را کاملا پرداخت کردید خمسباقی مانده خانه را نیز بعد از گذشت سال بدهید.

 

 

—————————————–

استفتاء از سايت مراجع عظام

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *