خوش رفتاری با زن

خوش رفتاری با زن
Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام تصویری, احکام خانواده - تصویری Tags: , , Comments: 0 0 Post Date: آوریل 12, 2019

خوش رفتاری با زن

 مسأله: مرد باید با زن خود خوش رفتار باشد و با او با روی گشاده برخورد کند. 

در نتیجه: یکی از حقوق زن نسبت به مرد این است که مرد نباید در خانه عصبانی مزاج و تندخو باشد، بلکه باید خوش اخلاق و گشاده رو باشد. 
تذکر این نکته بسیار ضروری به نظر می رسد که خوش اخلاق بودن و خوشرو بودن به این نسبت که وقتی همه چیز مطابق میل بود انسان خوش برخورد باشد، بلکه خوشرفتاری زمانی است که وقتی مسأله ای اتفاق می افتد که معمولاً مردان با روبرو شدن با آن عصبانی می شوند، انسان بتواند جلو چشم خود را بگیرد و اخلاق نیکو را پیشه کند. بنابراین آقایان محترم باید توجه داشته باشند عصبانی بودن در منزل و یا داشتن توقع زیادی از اهل منزل و یا امر و نهی کردن بیش از حد در خانه و… مواردی از این قبیل موجب می شود نتوانند به طور کامل به گونه ای که خدا راضی باشد حق همسر و بچه های خود را بپردازد. 

امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در روایتی سه خصلت را لازمه رفتار یک مرد در خانواده معرفی کردند و فرمود: مرد در خانه و نسبت به خانوادهاش نیازمند رعایت سه صفت است هر چند در طبیعت او نباشد (اگر در طبیعتش هم نباشد باید بر خود تحمیل کند):

 1ـ خوشرفتارى

۲ـ گشاده‌دستى به اندازه

۳ـ غیرتى همراه با خویشتن‌دارى

.

—————–

امام: تحریر الوسیله، کتاب نکاح، فصل فی التقسیم و النشوز، قبل از مسأله ۱٫ 

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *