دختر یا پسر تازه به سن بلوغ روزه نگرفته چند سال تکلیف چیست ؟

دختر یا پسر تازه به سن بلوغ روزه
Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام روزه, پرسش و پاسخ Tags: , , Comments: 0 0 Post Date: آوریل 28, 2019

دختر یا پسر تازه به سن بلوغ روزه نگرفته چند سال تکلیف چیست ؟

❇️ دختر یا پسر تازه به سن بلوغ روزه نگرفته چند سال تکلیف چیست ؟❇️

➖➖➖

💠 سوال : 

۱-دختری که از سن ۹ تا ۱۵ سالگی به دلیل اهمیت ندادن پدر مادرش نماز نخوانده و روزه نگرفته است الان که چندسال از آن موقع میگذرد و بعد از سن ۱۵ سالگی نماز و روزه هایش را کامل خوانده و گرفته تکلیفش چیست؟

۲-آیا کفاره هم لازمه ؟

💠 پاسخ :

✍🏼  آیت الله خامنه ای: ج۱و۲) روزه بر او از زمان بلوغ واجب بوده، و ترک آن به مجرد بعضى از عذرها جایز نبوده است، بنابراین اگر افطار عمدى روزه ماه مبارک رمضان به مجرد احتمال عدم وجوب روزه بر او باشد، در فرض سؤال علاوه بر قضا، کفّاره هم واجب است. و کفاره افطار عمدى روزه ماه رمضان براى هر روز عبارت است از شصت روز روزه یا اطعام شصت فقیر و یا دادن شصت مدّ طعام به شصت مسکین که سهم هر کدام یک مدّ طعام (تقریباً ۷۵۰ گرم گندم یا نان مثلاً) است.

ولى اگر روزه گرفتن براى او ضرر داشته، افطار براى او جایز بوده همچنین اگر تحمل آن برایش همراه با مشقت زیاد بوده، و وقتى دچار حرج م مشقت مى‌شده افطار می‌نموده، افطار جایز بوده است و در هر دو صورت باید قضای آن را بجا می آورد.

و هر مقدار یقین دارد روزه نگرفته قضا کند؛ و اگر تا ماه رمضان بعدى بدون عذر شرعى و بلکه بر اثر سهل انگارى قضا را نگرفته، علاوه بر قضا، برای هر روزه ۷۵۰ گرم طعام به فقیر بدهد.

✍🏼  آیت الله مکارم شیرازی: دختران با تمام شدن نه سال قمری (۸ سال و ۸ ماه و ۲۵ روز شمسی) بالغ می شوند، ولی چنانچه قادر بر انجام برخی از تکالیف مثل روزه نباشند، انجام آن برای آنها واجب نیست. و اگر تا ماه رمضان سال بعد قادر بر قضای آن هم نباشند، قضا نیز ندارد، ولی برای هر روز باید فقیری را سیر کنند. اما کسی که عذر شرعی ندارد، اگر عمدا روزه نگیرد یا روزه خود را باطل کند باید علاوه بر یک روز روزه قضا به دستور کفاره عمد نیز عمل نماید. در کفاره عمد برای هر روز، میان دو چیز مخیر است: دو ماه روزه گرفتن، یا شصت فقیر را سیر کردن (و اگر به هر کدام یک مد که تقریبا ۷۵۰ گرم (معادل حدودا ۲۰۰۰ تومان) است گندم یا جو یا مانند آنها بدهد کافی است). به جای گندم میتواند مقدار نانی بدهد که گندم آن به اندازه یک مد است و پرداخت پول بجای مد کافی نیست مگر اینکه یقین داشته باشد فقیر، آن را صرف نان می کند. و در صورتی که روزه خود را به اجبار والدین افطار کرده است باید قضا کند و احتیاط آن است که والدین کفاره او را بدهند.

✍🏼  آیت الله سیستانی: اگر احتمال مى دهد که در آن وقت مفهوم تکلیف را نمى فهمیده یا اینکه احتمال مى دهد که آن وقت مطمئن بوده که خوردن جایز است قضا کافى است

✍🏼  آیت الله وحید: نماز و روزه ها را قضاء نماید و اگر میدانسته باید روزه بگیرد و مسامحه کرده و نگرفته کفاره هم دارد.

✍🏼  آیت الله شبیری : ۱و۲) باید نماز را قضا کند و در این مدت روزهایی که قادر به روزه گرفتن بوده، روزه هایش را قضا کند و اگر احتمال می داده این کار جایز نباشد برای هر روز شصت مسکین را طعام دهد یا دو ماه روزه بگیرد و هر روزی که قضایش را تا رمضان سال بعد بجا نیاورده، برای هر روز یک مد طعام(حدود ۹۰۰گرم) به مسکین بدهد.

البته قضای غیر سال اخیر و پرداخت کفاره وجوب فوری ندارد و می تواند به تدریج بجا آورد.

✍🏼  آیت الله فاضل : قضای نمازها و روزه هایی که دختر از سن ۹ تا ۱۵ سالگی نگرفته واجب است، نسبت به سال اول یا دوم سنبلوغ که دختر مسئله را متوجه نبوده و یا ضعف جسمی داشته، تنها قضای روزه کفایت می کند ولی نسبت بهسال های بعد که دختر می فهمیده باید روزه را بگیرد و توان روزه گرفتن داشته و عمدا روزه نگرفته است علاوه بر قضا، کفاره نیز برای هر روز بر دختر واجب است، برای کفاره یا باید دو ماه روزه بگیرد که ۳۱ روز آن پی در پی باشد یا شصت فقیر را سیر کند یا به هر کدام یک مد که تقریباً ده سیر است، طعام یعنى گندم یا جو و مانند اینها بدهد، و چنانچه برایش ممکن نباشد مخیّر است بین اینکه هیجده روز روزه بگیرد، و یا اینکه هرچند مد که مى تواند بفقرا اطعام بدهد، و اگر نتواند بدهد، باید استغفار کند اگر چه مثلا یک مرتبه بگوید استغفر الله، و در این صورت که فقط استغفار کرده است‌) احتیاط واجب آن است که هر وقت بتواند کفّاره را بدهد.

📝 استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات اداره تبلیغ اینترنتی حوزه های علمیه

➖➖➖➖➖

#احکام_روزه

#احکام_تازه_سن_تکلیف_روزه_کفاره

➖➖➖➖➖



سایت اسک احکام

مرجع تخصصی احکام

 رسانه تخصصی فقه واحکام

http://t.me/ask_ahkam

https://eitaa.com/ask_ahkam



به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *