درآمد مختصر و لزوم سال خمسى

Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام خمس, پرسش و پاسخ Tags: , , Comments: 0 0 Post Date: دسامبر 6, 2015

درآمد مختصر و لزوم سال خمسى

سؤال :

 

من چند سال پیش پولی به دست آوردم و چون بعد از يك ماه تمام شد بنابراين آن روز را سال خمسی قرار ندادم ولی امسال مهر ماه يك کار دیگر پیدا کردم که ماهانه حقوق می گیرم حال سال خمسی من از اولین حقوق ماهيانه من یعنی مهر ماه ۹۳ است یا چند سال پیشی که یك بار حقوق گرفتم ؟

پاسخ :

آيت الله خامنه اى : مى توانيد مهرماه را سال خمسي قرار دهيد.

 

آيت الله مكارم شيرازى : سال خمسی تعیین کردنی نیست و اولین در آمد، ملاک سال خمسی است وتاریخ اولین در آمد هر کسی به عنوان سال خمسی اوست (یعنی مبدا حساب خمس خود را اولین در آمد قرار دهد ولازم نیست برای  هر چیزی یک سال خمسی قرار دهد بلکه هر چیزی یک سال از آن گذشته در موقع (سال خمسی ) حساب کرده ویک پنجم آن را به عنوان خمس پرداخت کند.)و هر سال همان تاریخ اموالی که اضافه آمده تخمیس نماید اما آنچه خمسش را می پردازد در سال بعد خمس ندارد.

 

آيت الله فاضل لنكرانى : اگر چند سال قبل یک مقدار پول به دست آورده اید و بعد از یک ماه آن را مصرف کرده اید سال خمسی شما حساب نمی شود، می توانید مهرماه سال 93 را که اولین تاریخ دریافت حقوق ماهانه شما است سال خمسی قرار بدهید و به نظر حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی، می توانید برای حقوق هرماه خود سال جدا گانه قرار بدهید ولی برای آنکه حساب خمسی شما به هم نخورد بهتر است همان تاریخ معین را سال خمسی تمام اموال خود قرار بدهید.

 

آيت الله شبيرى زنجانى : پول قبلی که قبل از گذشت سال در مؤونه مصرف شده، خمس ندارد و سال خمسی هم ندارد. ولی بعد از آن هر مالی که به دست بیاورید، هر مقدار از آن را که تا یک سال در مؤونه صرف نکرده اید، خمس دارد. بنابراین هر مال، سال خمسی مجزا دارد، ولی برای سهولت در محاسبه می توانید یک زمان معیّن را – مثلاً اول ماه رمضان یا اول فروردین- در نظر بگیرید تا خمس اموالی که سال بر آن ها گذشته را به دست آورید.

 

آيت الله وحيد خراسانى : سال خمسی شما از اولین روزی است که در سال 93سرکار رفته اید .

 

 

—————————————–

استفتاء از سايت مراجع عظام

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *