زمان شروع سال خمسی‌

Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام خمس, پرسش و پاسخ Tags: , Comments: 0 0 Post Date: دسامبر 7, 2015

زمان شروع سال خمسی‌

 

سؤال :

مقصود از سال خمسی‌ چیست و چگونه سال خمسی‌ قرار مى دهند؟

پاسخ :

سال خمسی‌، قراردادی‌ نیست بلکه یک امر قهری‌ و واقعی‌ است یعنی‌ تاریخ دریافت اولین درآمد، ابتدای‌ سال خمسی‌ شما بوده و در هر سال همان روز سر سال خمسی‌ شماست و آنچه از درآمد بین سال در زندگی‌ مورد نیاز و در حدّ شأن صرف شده، خمس ندارد و آنچه تا سر سال خمسی‌ باقی‌ مانده به اضافه جنس های‌ مصرفی‌ از قبیل برنج، نخود و امثال آن که تا آخر سال مصرف نشده و چیزهای‌ خریداری‌ شده که مورد نیاز نبوده یا بیش از حدّ شأن بوده، متعلق خمس هستند و سر سال خمسی‌ تا مکلّف خمس خود را پرداخت نکرده حق تصرف در مال متعلق خمس را ندارد البته مهریه، ارث، هدیه، عیدی‌ و پاداش، خمس ندارد با این وجود اگر در محاسبه خمس مشکلی‌ دارید مى توانید به دفتر یا یکی‌ از نمایندگان مجاز مقام معظم رهبری‌ در امر وجوهات مراجعه و محاسبه نمایید. « دام ظله »

 

سؤال :

 

اینجانب به تازگی‌ در یکی‌ از نهادهای‌ دولتی‌ مشغول به کار شد ه ام. در اول آبان ٨٣ برای‌ گذراندن دوره آموزشی‌ معرفی‌ شدیم و دوره آموزشی‌ ما حدود پنج ماه بود در مدت این پنج ماه ما حقوق آموزشی‌ می‌ گرفتیم. در فروردین ماه بود که حقوق من کامل شد حال سؤال من این است که سال خمسی‌ من از چه تاریخی‌ شروع می‌ شود از اولی‌ که حقوق کامل دریافت کرده ام یا قبل از آن از زمانی‌ که حقوق آموزشی‌ می‌ گرفتم؟

 

پاسخ : 

 

اگر حقوق دوره آموزش به عنوان اجرت به شما داده شده است، از همان زمانی‌ که اوّلین حقوق را دریافت کرده اید اول سال خمسی‌ شماست، ولی‌ اگر به شکل کمک و هدیه بوده است، خمس نداشته و اول سال خمسی‌ شما زمانی‌ است که اولین حقوق رسمی‌ خود را دریافت می‌ کنید.

 

———–

سایت مقام معظم رهبری

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *