شکستن نماز برای پیوستن به جماعت

Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام نماز, پرسش و پاسخ Tags: , , Comments: 0 0 Post Date: ژانویه 5, 2016

شکستن نماز برای پیوستن به جماعت

سؤال :

 

 

اگر نماز را بصورت فرادی شروع کرده باشیم و جماعت به پا شود آیا می شود نماز را شکست ؟

 

پاسخ :

 

 

آیت الله خامنه ای: شکستن نماز واجب جايز نيست، ولی می توانید به نماز مستحب عدول نمایید و پس از عدول اگر به جماعت نمى رسد مى تواند نمازمستحبى را بشكند.

 

 

آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه مشغول نماز واجب است و جماعت برپا شود، چنانچه وارد رکعت سوم نشده و مى ترسد اگر نماز را تمام کند به جماعت نرسد مستحب است نيت خود را به نماز مستحبى برگرداند و آن را دو رکعتى تمام کرده، خود را به جماعت برساند.

 

آیت الله سیستانی: شکستن اصل نماز بخاطر درک جماعت جایز است.

 

 

آیت الله وحید خراسانى: جایزنیست نمارواجب خودرابشکند ولی مستحب است که عدول به نافله کندوآن راتمام کندوسپس داخل جماعت شود اما اگر بخواهدنافله راتمام کند می ترسدکه جماعت فوت شودجایزاست نافله راقطع کند.

 

 

آیت الله شبیری زنجانى: -اگر موقعى كه مشغول نماز سه ركعتى يا چهار ركعتى است جماعت برپا شود، چنانچه به ركوع ركعت سوم نرفته و اطمينان ندارد كه اگر نماز را تمام كند، به جماعت مى‌رسد، مستحب است به نيت نماز مستحبى نماز را دو ركعتى تمام كند و خود را به جماعت برساند، و اگر با تمام كردن نماز مستحبى هم نمى‌تواند خود را بهجماعت برساند، نيتش را به نماز مستحبى برگرداند و نماز را بشكند و خود را به جماعت برساند.

 

 

آیت الله فاضل لنكرانى : شکستن نماز واجب حرام و گناه است، لیکن اگر بترسد که به جماعت نمی رسد، در صورتی که وارد رکعت سوم نماز واجب نشده است، مستحب است به نماز مستحبی عدول کند و به نیّت نافله نماز را در دو رکعتی تمام کند و به جماعت اقتدا کند.

 

 

——————————————

استفتاء از سايت مراجع عظام

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *