عدم اطلاع از بطلان روزه بواسطه استمنا

Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام روزه, پرسش و پاسخ Tags: , , Comments: 0 0 Post Date: ژوئن 14, 2015

عدم اطلاع از بطلان روزه بواسطه استمنا

اگر کسی نمی دانسته خود ارضایی باعث ابطال روزه می شود چه حکمی دارد ؟

آیت الله خامنه ای : روزه او باطل است و از آنحايى كه جهل به حكم شرعى داشته، كفاره به عهده او نمى‌باشد

آیت الله مکارم شیرازی : کارهايي که روزه را باطل مي کند اگر عمدا ً و با علم و اطلاع انجام دهد، علاوه بر اين که روزه او باطل مي شود و قضا دارد، کفاره نيز دارد; ولي اگر به خاطر ندانستن مسأله باشد کفاره ندارد، ولي  قضاي آن واجب است.

 آیت الله وحید خراسانی: اگر میدانسته کار حرامی است هم قضاء دارد وهم کفاره وهم بنابراحتیاط واجب کفاره ی جمع دارد اگرچه نداند روزه را باطل میکند یا نداند کفاره دارد.

آیت الله سیستانی : اگر كسى استمناء كند ، در حالى كه جاهل باشد به اينكه استمناء روزه را باطل مى‏كند چنانچه در جهل خود معذور باشد ، روزه اش صحيح است .

و همچنين اگر با خود كارى كند در حالى كه از خود مطمئن بوده منی از او خارج نمی شود و اتفاقا و بدون قصد منی خارج شود روزه صحيح است.

و گرنه در صورتى كه بداند آن كار روزه را باطل مى كند ، اضافه بر قضا ، كفاره هم بر او واجب مى‏شود . وهمچنين است بنا بر احتياط واجب کسى که جاهل به حکم است ولى در جهل خود معذور نيست و مطمئن هم نيست يعنى احتمال مى دهد كه مبطل باشد.

و در كفاره افطار روزه ماه رمضان ، کافی است به شصت فقير غذا بدهد به هر كدام ۷۵۰ گرم گندم يا آرد يا نان .

واگر قضای آن را يک سال تأخير بياندازد تا ماه رمضان بعد برسد بايد بابت هر روزعلاوه بر قضا همان مقدار غذا را به يک فقير بدهد و اگر بيش از يک سال تاخير بياندازد كفاره تكرار نمى شود.

آیت الله شبیری زنجانی:‌ اگر به قصد خروج منی این کار را کرده روزه اش باطل می شود و کفاره هم دارد مگر اصلا نمی دانسته خودارضایی حرام است که در این صورت کفاره ندارد

 آیت الله فاضل لنکرانی‌: اگر کسی نمی دانسته که خود ارضائی روزه راباطل می کند و احتمال هم نمی داده که روزه را باطل کند، و کاملا جاهل قاصر باشد، در این صورت اگر استمناء کند و منی خارج شود روزه باطل می شود ولی کفاره ندارد، روزه آن روز را ادامه دهد و بعدا یک روز قضا بگیرد. اما اگر احتمال می داده که روزه را باطل کند و تحقیق و سؤال نکرده، هم قضا دارد و هم به احتیاط واجب کفاره جمع واجب می شود، يعنى بايد هم دو ماه روزه بگيرد که 31 روز آن باید پی در پی باشد و هم شصت فقير را سير كند، يا به هر كدام اينها يك مد طعام بدهد، و چنانچه هر دو مورد برايش ممكن نباشد، هر كدام از آنها که ممكن است بايد انجام دهد. و چنانچه هیچ کدام برايش ممكن نباشد مخيّر است بين اينكه هيجده روز روزه بگيرد، و يا اينكه هر چند مد كه مى تواند بفقرا اطعام بدهد، و اگر نتواند بدهد، بايد استغفار كند اگر چه مثلا يك مرتبه بگويد استغفر الله، و احتي اط واجب آن است كه هر وقت بتواند كفّاره را بدهد.

استفتاء‌ از سایت مراجع عظام

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *