غسل اشتباهی در حال روزه بخاطر مانع

غسل اشتباهی در حال روزه
Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام روزه, پرسش و پاسخ Tags: , , Comments: 0 0 Post Date: آوریل 28, 2019

غسل اشتباهی در حال روزه بخاطر مانع

⁉️ بنده خدای قبل از ماه رمضان پارسال انگشتای شصت پاهای خود را لاک زده وبعد از تموم شدن ماه رمضان فهمیده که باید برای انجام غسل های واجب لاک ها رو پاک میکرده الان تکلیف عبادات سال قبل ایشان چیست؟

👈 پاسخ :

📝 آیت الله خامنه ای:‌ در هر صورت اگر جرمی داشته باشد که مانع رسیدن آب به محل وضو و غسل گردد، وضو و غسل صحیح نیست و نمازهایی را که با وضو و غسل باطل خواندید، باید قضا نمایید و نسبت به روزه ها، اگر اعتقاد به صحت غسل داشتید، روزه ها صحیح است.

📝آیت الله مکارم شیرازی:  در فرض سوال چنانچه یقین دارید بدون برطرف کردن مانع غسل کرده اید، باید نمازها را قضا کنید ولی روزه ها قضا ندارد.

📝آیت الله سیستانی: نماز های آن مدت که لاک بر روی انگشت بوده و غسل کامل نشده  بوده را قضا کنید.

📝آیت الله وحید خراسانی: نمازهایتان باطل است و واجب است نمازها را قضاء نمایید و همچنین بنابر احتیاطِ واجب اگر در یادگیری مسأله کوتاهی نموده اید باید روزه ها را هم قضاء نمایید.

📝آیت الله شبیری زنجانی: از جهت روزه های ماه رمضان که در حال جنابت گرفته اید مانعی برای صحت نیست همچنین روزه های ماه رمضان که نیاز به غسل حیض داشته و در یادگیری مسأله کوتاهی نکرده باشد.

📝آیت الله فاضل: اگر بابودن لاک روی ناخن ها غسل واجب را انجام داده باطل است، و نمازهایی که با آن غسل خوانده نیز باطل است. نسبت به روزه ماه رمضان، اگر نمی دانسته که غسل کردن با لاک ناخن ها باطل است و احتمال بطلان غسل هم نمی داده و اطمینان به صحت غسل خود داشته است، روزه هایی که گرفته صحیح است.

استفتا از سایت مراجع عظام

#احکام_روزه

#لاک_ناخن

➖➖➖➖➖➖

سایت اسک احکام

مرجع تخصصی احکام

 رسانه تخصصی فقه واحکام

http://t.me/ask_ahkam

https://eitaa.com/ask_ahkam

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *