واجبات تکبیره الاحرام

Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام نماز, پرسش و پاسخ Tags: , , , , Comments: 0 0 Post Date: دسامبر 11, 2017

واجبات تکبیره الاحرام

سوال: واجبات تکبیره الاحرام چیست؟

enlightened

پاسخ: واجبات تکبیره الاحرام عبارتند از:

۱٫ به زبان آوردن تکبیره الاحرام: تکبیر را باید طوری بخواند که تلفظ و به زبان آوردن آن محسوب شود، و نشانه آن، این است که خودش بتواند آنچه را می خواند و بر زبان جاری می کند – اگر دچار سنگینی گوش یا سر و صدای محیط نیست – بشنود. [۱]

۲٫ دنبال هم و به عربی صحیح بودن: تکبیر باید دنبال هم و به عربی صحیح باشد (باید [۲] حروف «الله» و حروف «اکبر» و دو کلمه «الله اکبر» را پشت سر هم بگوید). و اگر به عربی غلط بگوید – مثلا هایِ «الله» را با فتحه بگوید – یا ترجمه فارسی آن را بگوید باطل است. [۳]

۳٫ آرامش بدن هنگام تکبیره الاحرام:

الف: موقع گفتن تکبیره الاحرام باید بدن آرام باشد و اگر به عمد و یا اختیار، در حالی که بدنش حرکت دارد، تکبیره‌الاحرام بگوید، نماز باطل است. [۴]

ب: موقع گفتن تکبیره الاحرام چنانچه نمازگزار به طور اشتباهی و ناخواسته حرکت کند، بنابر احتیاط واجب باید اول، عملی که نماز را باطل می کند، انجام دهد و دوباره تکبیر بگوید. [۴]

توجه: منظور از «حرکت باطل کننده در نماز» حرکت های جزئی و مختصر نیست بلکه به حرکت های زیادی که صورت نماز را به هم می زند گفته می شود.

آیت الله بهجت: موقع گفتن تکبیره الاحرام اگر به اشتباه یا از روی فراموشی حرکت کند، به احتیاط واجب، نماز باطل است. [۵]

—————-

پی نوشت:

[۱]. توضیح المسائل ده مرجع، م ۹۵۲؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج۱، تکبیره الاحرام، م ۵؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م ۹۱۹؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج۱، م ۶۲۰٫

[۲]. بهجت: بنابر احتیاط واجب.

[۳]. توضیح المسائل ده مرجع، م ۹۴۸؛ امام، تحریرالوسیله، ج۱، القول فی تکبیره الاحرام، با استفاده از ص ۲۹۱ و ۲۹۳؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج۱، تکبیره الاحرام، قبل از م ۱ و ۲؛ بهجت،‌استفتائات، ج۲، س ۱۸۶۸ و ۱۸۶۹ و وسیله النجاه، ‌م ۶۸۷؛ خامنه ای: استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م ۹۱۵؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج۱، قبل از م ۵۸۱ و المسائل المنتخبه، م ۲۶۱؛ صافی، هدایه العباد، ج۱، م ۷۴۱٫

[۴]. توضیح المسائل ده مرجع، م ۹۵۱؛ امام، تحریر الوسیله،‌ج۱، القول فی تکبیره الاحرام، ص ۲۹۳، قبل از م ۱؛ سبحانی، توضیح المسائل،‌ م ۹۱۸٫

[۵]. بهجت، توضیح المسائل، م ۸۰۲ و استفتائات، ج۲، س ۱۸۶۱ و ۱۸۶۵ و جامع المسائل، ص ۳۶۳٫


برگرفته از سایت رهروان ولایت

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *