پیوستن به نماز جماعت و تاخیر در نماز جماعت

پيوستن به نماز جماعت و تاخیر در نماز جماعت
Posted by: سیدعلی پاسخگو Category: احکام نماز, پرسش و پاسخ Tags: , , Comments: 0 0 Post Date: ژانویه 16, 2019

پیوستن به نماز جماعت و تاخیر در نماز جماعت

✴ پیوستن به نماز جماعت (اقتدا کردن)✴

🔺🔺🔺🔺🔺


♦ در هر رکعت، تنها در بین قرائت و در رکوع مى‏توان به «امام» اقتدا کرد، پس اگر به رکوع امام جماعت نرسد، باید در رکعت بعد اقتدا کند، و اگر بعد از اقتدا به رکوع امام جماعت هم برسد، نماز جماعت صحیح است و یک رکعت به حساب مى‏آید.


✴حالت هاى مختلف براى پیوستن ( یعنی اقتداء) به نماز جماعت.


◀ اگر در رکعت اول امام اقتداء کند.
۱⃣  در بین قرائت: مأموم حمد و سوره را نمى‏خواند و بقیّه‏ اعمال را با امام جماعت بجا مى‏آورد.
۲⃣  در رکوع: رکوع و بقیّه اعمال را با امام جماعت بجا مى‏آورد.

🔺🔺🔺🔺🔺


◀ اگر در رکعت دوم امام اقتدا کند.
۱⃣ در بین قرائت: مأموم حمد و سوره را نمى‏خواند و با امام، قنوت و رکوع و سجده را بجا مى‏آورد و آنگاه که امام جماعت تشهّد مى‏خواند، بنا بر احتیاط واجب باید به صورت نیم‏خیز، بنشیند و اگر نماز دو رکعتى است بعد از سلام امام یک رکعت دیگر به تنهایى بخواند و نماز را تمام کند و اگر سه یا چهار رکعتى است، در رکعت دوم که امام جماعت در رکعت سوم مى‏باشد، حمد و سوره را خودش آهسته بخواند و آنگاه که امام جماعت رکعت سوم را تمام کرد، و براى رکعت چهارم برمى‏خیزد، مأموم باید پس از دو سجده، تشهّد بخواند، و براى خواندن رکعت سوم برخیزد و در رکعت آخر نماز که امام جماعت با تشهّد و سلام، نماز را به پایان مى‏برد او نیم‏خیز مى‏نشیند، سپس یک رکعت دیگر را خودش مى‏خواند.
۲⃣ در رکوع: رکوع را با امام جماعت بجا مى‏آورد و بقیّه نماز را همانگونه که گفته شد، انجام مى‏دهد.

🔺🔺🔺🔺🔺


◀ اگر در رکعت سوم امام اقتداء کند.
۱⃣ در بین قرائت: زمانى که مى‏داند اگر اقتدا کند، براى خواندنِ حمد و سوره و یا حمد تنها وقت دارد، مى‏تواند اقتدا کند و باید حمد و سوره و اگر امام به رکوع رفت فقط حمد را بخواند، ولى اگر مى‏داند فرصت ندارد، باید صبر کند تا امام جماعت به رکوع رود، سپس به او اقتدا کند.
۲⃣ در رکوع: چنانچه در رکوع اقتدا کند، رکوع را با امام بجا مى‏آورد و حمد و سوره براى آن رکعت لازم نیست و بقیه نماز را همانگونه که قبلًا بیان شد بجا مى‏آورد.

🔺🔺🔺🔺🔺


◀ اگر در رکعت چهارم اقتداء کند.
۱⃣ در بین قرائت: حکم اقتدا در رکعت سوم را دارد، و آنگاه که امام جماعت در رکعت آخر نماز براى تشهّد و سلام مى‏نشیند، مأموم بطور نیم‏خیز بنشیند تا تشهّد و سلام امام جماعت تمام شود و سپس برخیزد و بقیّه نماز را خودش بخواند.
۲⃣  در رکوع: رکوع و سجده‏ها را با امام بجا مى‏آورد، (اکنون رکعت چهارم امام و رکعت اوّل مأموم است) و بقیّه نماز را همانگونه که در مسئله قبل گذشت، انجام مى‏دهد.

#احکام_نماز_جماعت_پیوستن_اقتدا_تاخیر

سایت اسک احکام

مرجع تخصصی احکام

 رسانه تخصصی فقه واحکام

http://t.me/ask_ahkam
https://eitaa.com/ask_ahkam

به اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *